RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Skipet skulle vært hugget opp

Sist oppdatert:
Tankskipet «Fjord Champion» burde vært hugget opp for lengst. Skipet er så gammelt at det utgjorde en tikkende miljøbombe, mener Norges miljøvernforbund.

- «Fjord Champion» skulle aldri ha vært i trafikk i det hele tatt. Den skulle ha vært hugget opp, og det burde skjedd for mange år siden, sier ansvarlig for maritime spørsmål i Norges miljøvernforbund, Jan-Hugo Holten, til TV 2 Nettavisen.

Enorm slitasje
Han viser til at skipet, som ble bygget i 1974, ikke burde ha vært i bruk i mer enn 15-20 år.

- Enorm slitasje på skroget gjør at dette skipet ikke bør bli over 20 år gammelt. Men i Norge har man aldri hatt noe regelverk som har gjort det vanskelig å trafikkere med denne typen skip, sier Holten.

- Norske redere har hatt tradisjon for å eie mye gammel tanktonnasje. Det er den tonnasjen vi anser for å være den farligste, legger han til.

Holten kritiserer også norske myndigheter for unnfallenhet.

- Norske skipsfartsmyndigheter har aldri gått i bresjen for å få fjernet gammel tonnasje fra norske farvann. Men mange erfaringer viser det motsatte. Prestige var 26 år gammel, Erica 23. Vi mener dette kan tilskrives at skroget ikke tåler belastninger som er over et visst nivå. Norges rederiforbund og norske næringsministre har aldri vært i førersetet når det gjelder strengere krav til tonnasje. Det har vært en ikke-sak. Men saken får alltid ny aktualitet når slike ting skjer, sier Jan-Hugo Holten.

Næringsminister Børge Brende er i utlandet, og ingen andre i hans departement ønsket å kommentere saken overfor TV 2 Nettavisen lørdag.

- I meget god stand
Eierne av «Fjord Champion», Champion Shipping, er uenige i at «Fjord Champion» utgjorde en sikkerhetsrisiko fordi det var gammelt.

- Det er vi ikke enige i. Skipet var i meget god stand, sier daglig leder Arne Viste til TV 2 Nettavisen.

Etter Exxon Valdez-ulykken i 1989 vedtok USA nye regler som gjorde det vanskeligere å komme inn i amerikanske havner med gamle skip. Etter Prestige-ulykken ønsket EU en rask utfasing av gammel tonnasje.

- Det ble stoppet av den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO, blant annet med hjelp fra Norge, hevder Holten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere