RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Smart Club er ingen ekspert

Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)
Sykkelreparatør klager billigkjeden inn til forbrukerombudet.

Våren er her, og det betyr sykkeltid. De store kjedene har for lengst begynt sykkelsalget, og tilbudene er mange.

Men at Smart Club kaller seg selv for sykkelspesialist i sin kundeavis, og bruker det i sin markedsføring, det får fagmannen Olav Berve til å reagere. Han har nå klaget billigkjeden inn til Forbrukerombudet.

- De kaller seg ekspert. Det kan ikke stemme, når de annonserer på denne måten. Dette er bare jug, og det kommer tydelig fram i måten de beskriver syklene på. Ordet «ekspert» må bort fra Smart Club, sier Berve, som er daglig leder ved Felgen sykkelverksted, til Nettavisen.

Han mener Smart Club ikke kan kalle seg for en ekspert på området, fordi syklene de annonserer ikke på langt nær har så god kvalitet som de påstår. Han mener flere av syklene rett og slett er dårlige.

- De som skal kalle seg en sykkelspesialist må vite svakheter og styrke ved de ulike konstruksjonene. Og de må kunne selge en sykkel som passer til kundens behov og bruk, sier Berve, som altså mener annonsene forteller at kjeden mangler denne kompetansen.

Les også: Sjekk bremsene - det er vår!

- Meget grovt misvisende
Berve har reparert sykler en årrekke, og har drevet Felgen sykkelverksted på Sagene i Oslo i 20 år.

Han blar og peker i en av Smart Clubs siste kundeaviser, for å dokumentere sine påstander.

En av syklene som er annonsert, er en Alprace Trail Alu 26" til 1799 kroner. Berve mener sykkelen langt fra har de kvalifikasjonene som er beskrevet.

- Det kan godt hende at Alprace har gode og solide sykler, men nevnte modell er så langt unna bra man kan komme, hevder han.

- Dette er nesten den laveste kvaliteten til Shimano. At den har 21 gir forteller at den har bakhjul med en gammel konstruksjon, som ikke tåler litt tøffere bruk. Akslingen i bakhjulet blir bøyd, og brekker når sykkelen blir utsatt for humper og dumper, sier Berve.

Han forteller at han i løpet av tre timer mandag fikk inn to sykler med knekt aksling. Begge reparasjonene havner på mellom 700 og 800 kroner.

Berve mener markedsføringen til kjeden er veldig misvisende.

- Det er meget grovt misvisende markedsføring når man forteller at «Med Alprace får du svært mye sykkel for pengene», sier han.

I den samme avisen annonseres en Schwinn 26” Frontier GSD, som også er feil beskrevet, ifølge ham.

- Det utstyret som er på denne sykkelen er ikke slik de beskriver i teksten. De påstår at deres sykler har høyt utstyrsnivå i forhold til prisen, og at de har bedre bremser og gir enn det som er på andre sykler. Denne sykkelen er grovt overpriset, noe som er lettest å se på bakhjulet og giret bak, hevder Berve.

- Styr unna billigsyklene
Flere av syklene selges svært billig. Ofte har disse syklene 21 gir, noe som betyr at sykkelen ikke passer til all slags bruk, ifølge reparatøren. Han påpeker at det bør være 24 gir.

VÅRSJEKK: Olav Berve har det travelt med å undersøke sykler nå som våren har kommet til Oslo.
VÅRSJEKK: Olav Berve har det travelt med å undersøke sykler nå som våren har kommet til Oslo.

- Styr unna de billigste syklene, sier han, og fortsetter:

- En sykkel med 21 gir er ok til lette damer, og det er ikke en sykkel til unggutter fordi de hopper og spretter, og det er heller ikke til voksne som skal sykle mye. Bakhjulet er for svakt, sier Berve.

Han mener at de som selger slike sykler, må levere med en bruksanvisning. I kundeavisen står det ingenting om at billigsyklene har begrensninger. Tvert imot.

- Den som selger slike må fortelle om begrensningene, og ikke juge så uhemmet som Smart Club. De sier selv at det kommer an på bruken, det er jeg enig i, men Smart kan ikke forlange at kunden vet om detaljene. De må levere med en bruksanvisning som forteller hvordan de skal brukes, og hvordan de ikke skal brukes. Og den må være detaljert. Dette gis ikke med i dag. Da er det bare spesialistene som vet om svakhetene, sier han.

Han håper Forbrukerombudet vil behandle klagen hans mot Smart Club.

- Jeg mener bestemt at det er bryet verdt at Forbrukerombudet sier at de ikke kan kalle seg en ekspert. De kan ta seg det bryet, for dette vedgår veldig mange. Det selges 300.000 sykler i Norge hvert år, sier han, og legger til:

- Når folk kommer hit og skal ha seg en sykkel, spør de om jeg har et tilbud. Men vi pleier å starte i den andre enden. Hva slags sykkel trenger du? Slik burde Smart Club også gjøre, sier han.

- Litt i overkant å si
Smart Club kjenner seg ikke igjen i sykkelreparatørens beskrivelser.

- Hva han legger i det å være sykkelekspert utover det vi er, det må du spørre han om, sier administrerende direktør Per Rune Lunderby i Smart Club AS til Nettavisen.

Lunderby påpeker at de ikke selger noen sykler som ikke tilfredsstiller dagens krav.

- Alle våre sykler tilfredsstiller alle krav fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap. Så å si at vi ikke kan sykler, blir litt i overkant å si. Men vi skal forholde oss til den klagen hvis den kommer til oss, sier han.

SLÅR TILBAKE: Smart Clubs administrerende direktør sier han ikke kjenner seg igjen i kritikken.
SLÅR TILBAKE: Smart Clubs administrerende direktør sier han ikke kjenner seg igjen i kritikken.

Lunderby mener de har den kompetansen som trengs for å selge sykler.

- Vi kan ikke se at vi ikke har den kompetansen som kreves for sykler. Vi har sykkelmekanikere som jobber i butikkene våre som har 40 års erfaring med sykler. Så det blir vanskelig for meg å kunne si at vi ikke har det, sier han.

- Har startet profflag
Smart Clubs administrerende direktør viser også til at han selv har god peiling på sykkel.

- Jeg er medlem av Ullensaker sykkelklubb, har startet Nordens eneste profflag for damer, er oppmann for senior herrer og junior herrer på sykkel og har selv en sønn som sykler aktivt, forteller Lunderby.

Han tar påstandene med et stort smil.

- Nå hevder vedkommende at jeg ikke kan sykkel, så får vi se da, sier han og ler.

- En faghandelekspert på sykler, som selger sykler til 20.000 - 30.000 kroner, har jo helt rett i at en slik sykkel er bedre enn en sykkel til 3000 kroner. Men det er litt sterkt å si at en sykkel til 3000 ikke er en sykkel, sier han.

- En sykkel bør ikke være dyr for å være god, påpeker Lunderby til slutt.

- Bruker ekspert igjen
I sin siste kundeavis, som kom ut denne uka, bruker ikke Smart Club ordet sykkelspesialist. Men Lunderby avviser at dette har noe med klagen til Forbrukerombudet.

- Vi kommer nok til å benytte sykkelekspert flere ganger fremover, sier han til Nettavisen.

Nettavisen har vært i kontakt med Forbrukerombudet, og de bekrefter at de har mottatt klagen fra Olav Berve. Men de opplyser at de trolig ikke kommer til å prioritere å ta opp saken med Smart Club, fordi de i sportsbransjen prioriterer saker som gjelder prismarkedsføring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere