RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Taxisentralen lo av meg da jeg ringte for å klage

Lourdes Musafi har fått nok av behandlingen fra Bergen Taxi. Hun forventer en forklaring på hvorfor skoletransporten har blitt dårligere.
Lourdes Musafi har fått nok av behandlingen fra Bergen Taxi. Hun forventer en forklaring på hvorfor skoletransporten har blitt dårligere. Foto: Anders Kjølen (BA)
Sist oppdatert:
En rekke ganger har autistiske Beverley Nicksen (14) ventet på taxier som ikke har kommet.

Familien har prøvd å vise forståelse overfor Bergen Taxi, men nå har de fått nok.

Helt siden barneskolen har sønnen Beverley Nicksen (14) fått dekket taxi til og fra skolen på grunn av sin autisme.

Moren, Lourdes Musafi står opp klokken 0600 hver ukedag for å vekke barna, stelle seg og lage matpakker før Bergen Taxi etter avtalen skal komme for å hente 14-åringen.

Dette har fungert greit i mange år, men etter at Bergen Taxi på nytt vant anbudet ble det krøll, mener de.

– Han står klar og venter, men flere ganger har vi opplevd at taxien ikke har kommet i det hele tatt. Det verste var da taxisentralen lo av meg da jeg ringte for å klage, sier Musafi til Bergensavisen.

En rekke ganger har autistiske Beverley Nicksen Mukunzi (14) ventet på taxier som ikke har kommet. Familien har prøvd å vise forståelse, men nå har de fått nok.


– Må selv være taxi

Den faste planen er at Bergen Taxi skal hente sønnen klokken 08.00 utenfor huset deres i Ytre Arna, og deretter kjøre ham til Kalvatræet skole. Det siste skoleåret har dette vært helt umulig for familien å forholde seg til.

Skolen bestiller til faste tidspunkter og familien blandet seg kun inn hvis noe skal kanselleres.

– Jeg skal selv kjøre til jobb og blir ofte forsinket, fordi jeg selv må gjøre taxisjåførens jobb. Jeg tror ikke Bergen Taxi skjønner at familien skal på jobb og skole også, beskriver hun.

For å løse problemet måtte hun fortelle om situasjonen og gjøre en avtale med arbeidsgiveren sin, slik at hun får lov til å komme litt sent.

Hun har nå en vikarstilling, men tror at taxiproblematikken svekker hennes muligheter til å sikre seg en fast jobb.

– Hvem vil ansette noen som ofte kommer for sent? sier Musafi oppgitt.

Lange dager

Beverley Nicksen stortrives på skolen, men autismen gjør at dagene blir lange og utmattende.

– Han kan ikke snakke og kan derfor bli frustrert hvis det skjer noe. Når han ikke kan gi beskjed om noe, så kan det ødelegge dagen hans, forteller søsteren Angelita (18).

Familien sier at gjør så mye som mulig for at forholdet til Bergen Taxi skal være godt, men de siste månedene har vært en påkjenning for dem alle.

– Jeg merker det på mamma, hun blir frustrert av det hele. Det er for henne det er verst. Hun står opp med brødrene mine hver dag og ordner alt før hun skal på jobb, sier storesøsteren.

– Hør på kundene

Lourdes Musafi forteller at skoletransporten er helt avgjørende for resten av familien som skal på skolen, jobb og i barnehage.

Foruten jevnlige telefoner til taxisentralen, hevder familien at de har klaget gjennom skolen for å få en løsning på problemene.

Dette har ikke ført til endringer og morgentimene er alltid like usikre, forteller de.

– Hva mener dere Bergen Taxi bør gjøre annerledes?

– Taxiene må komme når de skal. De bør også bli bedre på kommunikasjon og det å høre på kundene sine, fastslår de.

– Forsinkelser kan forekomme

Daglig leder i Bergen Taxi, Jan Valeur, forteller at selskaper frakter rundt 830 elever til og fra skolen hver dag, og at de arbeider for å ha en fast bil til så mange elever som mulig.

– Taxiene kommer i hovedsak til de fast avtalte tidspunkt. Forsinkelser kan selvsagt skje ved spesielle trafikk- og føreforhold, sier Jan Valeur.

– Er det vanlig med forsinkelser når elevene benytter seg av Bergen Taxi?

– Det vanlige er at elevene har fast bil, og at vi samkjører elever der hvor det er mulig og gunstig. Sett bort ifra spesielle trafikkutfordringer vil hentetidspunkt for den enkelte i hovedsak være forutsigbar, sier den daglige lederen til Bergensavisen.

Ut fra mengden transporter de utfører har de tidvis utfordringer i noen områder, og med noen transporter, ifølge ham.

– Vi arbeider kontinuerlig med forbedringer omkring disse, sier Valeur.

– Hva kan du som daglig leder si til foreldrene?

– Vi beklager selvsagt at transporten den siste tiden har vært ustabil, og regner med at vi har fast bil og stabil leveranse i løpet av et par dager, sier Jan Valeur.

Les flere saker hos BA.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere