RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Tjener 25 prosent mer

Sist oppdatert:
De streikende i SAS tjener langt mer enn kollegene i Norwegian. Se lønnskravene her.

Ifølge ledelsen i SAS krever Norsk Kabinforening, som organiserer de tidligere SAS-ansatte før fusjonen med Braathens, 10 prosent høyere lønn og fem nye ferieuker. Det betyr 172 dagers arbeid.

I forhold til de kabinansatte i Norwegian har de ansatte i SAS 25 prosent høyere lønn, ifølge SAS-ledelsen. Gjennomsnittslønnen ligger på rundt 400.000 kroner, mens de best betalte har opp mot 500.000 kroner.

- Disse folkene har opptil 25 prosent mer lønn enn konkurrentene. Skal vi etterkomme kravene, vil det undergrave hele SAS sin virksomhet, påpeker administrerende direktør Petter Jansen.

¿ Hva mener du om streiken? Ta debatten på Veggavisen.

- For oss er det oppsiktsvekkende at Norsk Kabinforening har valgt å skape en krise gjennom at de har takket nei til et tilbud som ingen andre grupper i næringslivet kommer til å komme i nærheten av i år, kommunikasjonsdirektør Catherine Foss Stene i SAS Braathens.

NA24 - din nye næringslivsavis

- Vi har gitt dem et tilbud om fem prosents lønnsøkning og en uke mer ferie. Og dette er folk som jobber 194 dager i årer, mot normalt 221, sier hun.

- Petter Jansen lyver
Norsk Kabin Forening kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen, og mener at SAS-ledelsen lyver.

- Jeg er er sjokkert over at Petter Jansen kan stå på TV og lyve om at de krever fem uker mer. Alt vi krever er status quo, sier annen nestleder Knut-Jørgen Næss i NKF.

NKF krever blant annet en felles plattform for hele SAS-konsernet.

Ser at kravet kan virke urimelig
- Jeg ser at kravet om å gå ned fra 192 dager til 172 dagers arbeid kan virke urimelig, men kravet ligger forankret i at de i dag har normal arbeidsdag fra åtte til 20 timer og vi vil ned til maks 10,5 timers dag, sier Næss.

Han viser også til at de kabinansatte er unntatt fra Arbeidsmiljøloven når det gjelder arbeidstidskapitellet.

- Men er ikke alle tapere her?

- På kort sikt er passasjeren taperen, og på lang sikt vil SAS være taperen som følge av svekket tillit, sier Næss.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere