*Nettavisen* Nyheter.

- Tungt å høre alle detaljene om igjen

Onsdag startet rettssaken etter Sjursøya-ulykken der Leif Erik Nordmo mistet sin far. Foto: Solum, Stian Lysberg (SCANPIX)

Leif Kåre Nordmo mistet faren sin i togkatastrofen på Sjursøya. Nå er rettssaken mot CargoNett i gang.

18.05.11 15:25

Statens havarikommisjon for transport konkluderte med at mangel på sikkerhet og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for utfallet av ulykken. Jernbaneverket godtok boten på 15 millioner kroner, mens CargoNet nekter å betale bota de ble ilagt på sju millioner kroner.

Blir selskapet dømt for grov uaktsomhet, kan det åpne for at de etterlatte kan reise oppreisningskrav. Kravet kan bli på mange millioner

- Bremseforsøk liten eller ingen effekt
Aktor, politiadvokat Carl Graff Hartmann i Oslo politidistrikt, startet rettssakens første dag med sitt innledningsforedrag.

Han har brukt mye tid på det tekniske i forhold til hva som skjedde før og mens de 16 godsvognene kom ut av kontroll og løp løpsk den 24. mars i fjor.

- Forsøket på å bremse togstammen med en såkalt skinnebrems hadde liten eller ingen effekt. Det ble også forsøkt å lede toget inn på et annet spor, men det lot seg ikke gjøre, forklarer Graff Hartmann.

197 tonn i 125 km/t
Da godsvognene raste forbi Loengen stasjon i Lodalen hadde de en fart på 125 kilometer i timen. Etter en avsporing ved Oslo Havn, fortsatte sju godsvogner mot Sjursøya. De veide til sammen 197 tonn. Cato Kyrre Breistrand (57) jobbet på sporet, og ble drept momentant.

- Toget treffer deretter containerterminalen. Vognstammen braser gjennom veggen, sier politiadvokat Graff Hartmann.

Leif Kåre Nordmo (66) fra Rælingen og Geir Atle Lind (48) fra Nittedal, som befant seg i bygningen, ble drept i sammenstøtet. De ble funnet på andre siden av terminalen.

- Flere sliter
Leif Erik Nordmos far, Leif Kåre, omkom i ulykken på Sjursøya. I dag har han sittet og hørt på aktors innledningsforedrag. Han synes det er tøft, og vet at flere av de pårørende også gjør det.

- Vi lever ikke med sorgen, vi lever fortsatt i den. Det er godt å komme i gang med det som etter hvert kan bli et punktum på denne saken, sier Nordmo til rb.no i pausen i Oslo tingrett.

Han forteller at det er tungt å høre detaljene fra hva som skjedde i øyeblikkende før den fatale ulykken.

- Jeg har gått igjennom dette mange ganger, men jeg vet at flere av de etterlatte og skadelidende i saken synes det er tungt å høre detaljene, fortsetter han.

- Hvordan er det å møte sjefene i CargoNett for første gang?

- Det tenker jeg ikke på. Det er helt greit, jeg føler ikke at jeg har noe forhold til dem som personer. De som ble skadet i ulykken har fått en livstidsdom. Jeg håper de kan få en sjekk som gjør livene deres lettere, sier Nordmo.

Den fatale misforståelsen
Etter å ha blitt parkert for natten ved 05-tida natt til ulykkessdagen skulle skiftleder, som er ansatt i CargoNett, koble på den 16. vogna på vognstammen like før klokka 13.

En misforståelse mellom Jernbaneverkets togekspeditør og CargoNetts skifteleder peker aktor på som årsaken til at vognstammen begynte å trille.

Politiadvokat Carl Graff Hartmann forklarer i retten at det etter det politiet har funnet ut er usikkert hva som blir sagt mellom skiftleder og Jernbaneverkets togekspeditøren. De to forklarer seg ulikt om hendelsen.

Det er høydeforskjell mellom to områder på Alnabru-terminalen. Etter at skifteleder hadde festet den 16. vogna hevder han at han ba om tillatelse til å kjøre nordover for å komme seg til et annet sted.

Togekspeditøren hevder at han oppfattet meldingen som at skifteleder ville føre de 16 vognene ned på et annet spor. Dermed slapp han opp fastholderbremsen, som holdt vognene fast på sporet.

Aktor mener det som skjer før bremsen blir løsnet er noe av det mest sentrale punktet i saken.

Les flere saker hos RB.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.