*Nettavisen* Nyheter.

- Tunnelene er trygge

Du kan trygt kjøre gjennom enhver tunnel i Norge – bortsett fra i Vestfold.

11.04.07 14:45

Det slår Vegvesenet fast.

Onsdag ble en rapport fra Statens vegvesen om sikkerheten i alle norske tunneler ferdig.

Den viser at seks tunneler i Vestfold må delvis stenges på grunn av rasfare. Tunnelene ble bygget på samme tid som Hanekleivtunnelen, som ble stengt 1. juledag i fjor etter et ras.

- Vurderingen fra Vegvesenet er at det ikke er andre norske tunneler som er rasfarlige, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet til Nettavisen.

- Stenges ikke nå
Tunnelene i Vestfold vil være åpne inntil sikringsarbeidene starter. Onsdag morgen møtte Tungesvik representanter for Vegvesenet. Han mener bilistene i Vestfold kan kjøre trygt gjennom tunnelene som skal sikres.

- Etter det jeg har fått opplyst er det trygt. Det er ingen grunn til stengning nå, men det vil skje ettersikringsarbeid, sier Tungesvik.

Han understreker at det ikke er aktuelt å stenge de seks tunnelene fullstendig, slik Aftenposten skriver onsdag.

- Veggene skal sikres, men det blir ikke lengere stengning av E18, sier han.

I stedet vil bare ett løp i hver tunnel bli stengt av gangen.

- Rasfaren ble åpenbart undervurdert da tunnelene ble bygget, sier Tungesvik.

Sparker ikke Søfteland
Opposisjonen på Stortinget raser mot samferdselsminister Liv Signe Navarsete og veidirektør Olav Søfteland. De mener Vegdirektoratet ikke har tatt sikkerhetsproblemene ved tunnelene alvorlig.

Men det er ikke aktuelt å sparke vegdirektør Olaf Søfteland, mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

- Søfteland har statsrådens fulle tillit, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) til Nettavisen.

- Vårt fokus nå er å sikre tunnelene mest mulig. Samtidig må vi ta en vurdering av hendelsesforløp og ansvarsforhold, sier Tungesvik.

Opposisjonen på Stortinget krever at det blir opprettet et eget veitilsyn. Tungesvik sier Regjeringen vurderer dette, men at det ikke er trukket noen konklusjon. Den vil først komme i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram i mai.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.