RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Veisatsing i Nord-Norge er bra for Holmenkollen


SKUFFET: Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Willfred Nordlund, er skuffet over Nord-Norge-satsingen i Nasjonal transportplan. Kartet viser hvor det foreslås veier med høy fartsgrense.
SKUFFET: Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Willfred Nordlund, er skuffet over Nord-Norge-satsingen i Nasjonal transportplan. Kartet viser hvor det foreslås veier med høy fartsgrense. Foto: Nordland fylkeskommune/NTP
Samferdselssatsingen i Nord-Norge får slakt.

- Jeg er betinget skuffet, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Willfred Nordlund, til Nettavisen om forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP).

Fagetatens forslag til NTP ble lagt fram mandag, og fylkesråden er ikke særlig imponert. Han mener det mer er Østlandets NTP, enn en samferdselsplan for hele landet.

- Sett med Nord-Norges øyne så oppleves det sånn, sier han.

Les også: Her skal Norge bygge veier med høy fartsgrense

- Viktige flaskehalser tatt ut

Nordlund er særlig overrasket over at veiprosjekter som ligger inne i den forrige NTP-planen, nå er tatt helt ut av planperioden for 2018-2029.

- Statsministeren har reist rundt hele valgkampen og snakket om Norges gullkyst og vekstområdene, og da er det overraskende at flaskehalser er tatt ut av planen, sier han.

Han viser særlig til to prosjekter, E6 Sørelva-Borkamo i Saltdal kommune og E6 Ulsvågskaret. 

- Når vi ser fra tidligere uttalelser om en helhetlig utbygging, og da snakker vi særlig om E6, så har de likevel tatt ut to viktige prosjekter for Nord-Norge, sier Nordlund.

TATT UT: E6 Sørelva-Borkamo i Saltdal kommune er tatt helt ut av det nye forslaget til NTP.

E6 Sørelva-Borkamo var dessuten tenkt utbygd samtidig som byggingen av Tjernfjellet tunnel på riksvei 77.

- Det er et litt spesielt prosjekt, for de hadde tenkt å bruke stein og fra tunnelen til den veien. Det er jo dårlig samfunnsøkonomi å måtte flytte stein to ganger når man kunne gjort det samtidig, sier han.

Les også: Vil bruke 7,9 milliarder på superveier for syklister

- Bra for Holmenkollen

Han sier samtidig at han er fornøyd med at vedlikeholdet øker i NTP.

- Det er også enkelte prosjekter som er positive for Nord-Norge, som for eksempel ny flyplass i Bodø. Men den helhetlige utbyggingen som man har etterspurt, når man ser den veksten som kommer i nord, er nok ikke til stede, sier Nordlund.

- Hva tenker du om satsingen på Østlandet kontra Nord-Norge?

- Vi er nødt til å bygge infrastruktur i hele landet. Klart at alle prosjekter blir satt opp mot hverandre, men jeg mener vi bør kunne gjøre begge deler. Skal vi kunne finansiere eldreomsorg, barnehager og skoler i Holmenkollen i 2050, så er vi også nødt til å investere i landsdeler det ikke nødvendigvis fremstår som samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier han.

- Nytter ikke bare med Østlandet

Han påpeker at det særlig er langs kysten at eksportnæringene vokser.

- En investering som er bra for Nordland på veisiden, er i siste instans bra for Holmenkollen og de som bor der i 2050, for det er eksporten som kan finansiere velferdssamfunnet i framtiden, sier Nordlund, og fortsetter:

MER PENGER: Leder av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad, etterlyser mer penger til veiprosjekter i Nord-Norge.

- Man er nødt til å begynne å se på hvordan man skal investere for næringslivet slik at de kan øke eksportandelen sin og dermed inntektene til Norge. Da nytter det ikke bare med investeringer på Østlandet, vi er nødt til å gjøre det der produksjonen skjer lokalt, sier han.

- For liten satsing på Nord-Norge

Han får støtte fra lederen av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp).

- Det er en for liten satsing på Nord-Norge. Særlig på de laveste økonomiske rammene som det er planlagt ut fra. Dette skyldes både at Solvik-Olsen har lagt klare føringer for samfunnsøkonomiske prioriteringer, som vi vet ikke er egnet alene for prioriteringer, sier Pollestad.

Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ga fagetatene oppdraget med å lage forslaget til ny NTP, satte han som krav om at prosjektene skulle være samfunnsøkonomisk lønnsomme.

- Det andre er at den veksten som har vært i NTP i 2005, 2009 og 2013 med denne planen flater ut. Det må mer penger inn i planen og hele landet må få nye prosjekter, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere