RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Veldig få reformer lykkes

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Det er krise i Nav, men først i 2013 skal de ha evalueringen av reformen klar.

AKER BRYGGE (Nettavisen): Fire år har gått siden Nav-reformen ble vedtatt, og krisestemning råder.

I forrige uke felte Riksrevisjonen en knusende dom over den økonomiske kontrollen i Nav, og de nekter å godkjenne regnskapet for hvordan Nav har brukt rundt 300 milliarder kroner.

- Får svar i 2013
Men først i 2013, om fire år, vil den endelige evalueringen av Nav-reformen være klar.

Kanskje.

Det kom fram på et seminar om de foreløpige funnene i evalueringen, som onsdag ble arrangert på Felix konferansesenter i Oslo.

- Svarene kommer forhåpentligvis i 2013, sa Sverre Kittelsen, som leder en av del av evalueringen, «Nav-reformens virkning på etatens produktivitet».

Hovedkritikken fra Riksrevisjonen går på behandlingen av etatens kunder. Det blir slått ned på stadig lengre saksbehandlingstid og utestående beløp.

Les også: Riksrevisjonen slakter Nav
Les også: Siv krever at NAV-sjefen går av

- For lite gjennomtenkt
Totalt er det satt av 50 millioner kroner til evalueringen av Nav-reformen, der 43 millioner kroner nå er fordelt på de sju områdene ved reformen som skal undersøkes nærmere.

Hele evalueringen er lagt under Norges forskningsråd.

Områdene, eller modulene, ledes av en modulleder som er ansvarlig for fremdriften.

En av modullederne er Tom Christensen fra Universitetet i Oslo, som skal se på reformen i et bredere reformbilde.

Han sier til Nettavisen at nesten ingen store reformer lykkes.

- Det er veldig få reformer som lykkes. Man legger ofte lista for høyt, det blir motstand mot reformen og det er ofte for lite gjennomtenkt, sier Christensen.

- Overdrevet krisestemning
Christensen påpeker at jo større reformen er, jo vanskeligere er det at den skal lykkes.

Men han er ikke enig i at alt ser svart ut med Nav-reformen.

- Min innstilling til det at det påstås at det er krisestemning, er at det er overdrevet. Det er problemer, men det er mange ting som også går bra, påpeker han overfor Nettavisen.

Han viser blant annet til at arbeidsdelen av reformen, har gått veldig bra.

KRITISK: - Det er for tidlig å begrave Nav-reformen, men at situasjonen mange steder er kritisk, og man må følge nøye med i tiden fremover, er det ikke tvil om, sa Knut Fossestøl fra Arbeidsforskningsingsinstituttet på seminaret.
KRITISK: - Det er for tidlig å begrave Nav-reformen, men at situasjonen mange steder er kritisk, og man må følge nøye med i tiden fremover, er det ikke tvil om, sa Knut Fossestøl fra Arbeidsforskningsingsinstituttet på seminaret.

- Totalt sett, til å være en så stor reform, så går det som ventet, sier Christensen.

Christensen sier samtidig at de store grepene trolig ikke vil lykkes.

- Som det store grepet så lykkes det aldri, men noen av delene kan lykkes. Reformen må justeres underveis. Det er en læringsperiode, og det som er mislykket justeres, sier han, og legger til:

- Det er ofte sånn at for å få til bevegelse, så legger man lista veldig høyt, sier Christensen.

- Kaotisk og uklart
Den foreløpige evalueringen av Nav-reformen viser blant annet at de ansatte i systemet, som mange har fått nye arbeidsoppgaver, opplever tidspress.

«Tidspresset er både en konsekvens av og en dimensjon ved den nye situasjonen. Håndteringen av den nye situasjonen tar tid i seg selv (...) Dermed blir tidsmangel et fremtredende trekk ved den nye situasjonen og gjør den kaotisk og uklar for de involverte aktørene», skriver forskerne i sine foreløpige konklusjoner.

Det kommer også fram at kommunene har valgt veldig ulikt hva slags tilbud som skal legges inn under Nav-kontoret. Det betyr at folk i ulike kommuner får ulike tilbud.

Ansatte er også frustrerte.

- Det er veldig mange nye oppgaver, og det er store opplæringsbehov der ute. Det er frustrasjon over at lokale modeller er blitt satt til side, at de ansatte skulle kunne alt, at det er store krav til de ansatte og at de stadig introduseres for nye IKT-systemer, sa Knut Fossestøl fra Arbeidsforskningsingsinstituttet, som leder en av de andre evalueringsgruppene, på seminaret.

- På noen kontorer har de nærmest kastet brukerne opp i lufta, og har fordelt brukerne mellom de ansatte, sa Fossestøl.

- Mindre tid til brukerne
Den foreløpige analysen viser dessuten at sosialarbeidere ved Nav-kontorene opplever økt fokus på saksbehandling og mer byråkrati i sitt arbeid etter sammenslåingen.

«De opplever å få mindre tid til brukerne, mindre muligheter til å jobbe utenfor kontoret og mindre muligheter til å jobbe langsiktig. Deres helhetsfokus i oppfølgingen av brukerne oppleves således ikke å få nok tid og plass», står det i analysen, som blir presentert i Tidskrift for Velferdsforskning.

Sosialarbeiderne opplever at det har blitt for stort fokus på arbeid så langt i Nav-reformen, sett opp mot andre oppgaver.

«Det blir stadig gjentatt at ”deres”, ofte tunge, brukere, kommer i bakgrunnen, som rusmisbrukere og flyktninger, samt at de ikke alltid møter forståelse for at det er andre ting enn arbeid som også må stå i fokus», står det videre.

- For tidlig å begrave
I evalueringen følger man 18 Nav-kontorer spredt over hele landet. De intervjuer ledere, tillitsmenn, medarbeidere og personer i Navs omgangskrets. Noen av kontorene har man besøkt tre ganger, mens andre har man besøkt bare en gang, fordi kontoret ble etablert sent.

- Det er for tidlig å begrave Nav-reformen, men at situasjonen mange steder er kritisk, og man må følge nøye med i tiden fremover, er det ikke tvil om, sa Knut Fossestøl fra Arbeidsforskningsingsinstituttet på seminaret.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere