RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi må tenke på onga våre

Foto: Lien, Kyrre (Scanpix)
Sist oppdatert:
Det skrikes etter vedlikehold for 800 milliarder - men finansministerens tale er klar.

Søndag samles regjeringen på Thorbjørnrud hotell på Jevnaker for å legge brikkene for statsbudsjettet for 2011.

Finansministeren har for lengst gjort det klart at bruken av oljepenger skal ned:

- Det er viktig av to grunner. For det første av hensyn til konkurranseutsatt industri, og at vi ikke får et særnorsk rentenivå som skiller seg vesentlig fra det vi har ute. Det andre, som er noe mer langsiktig, er hensynet til finansieringen av velferden over et lengre tidsrom, sier Johnsen til NRK.

- Hvileskjær
Derfor blir det ikke rom for velferdsløft på neste års statsbudsjett.

- En må stille seg spørsmålet om en kan ta et lite hvileskjær og faktisk bygge opp under det vi har, og sikre at en får en god finansiering vi har også for framtida, sier finansministeren.

Han er kjent som en «ekspert på å selge dårlige nyheter».

- Hvordan skal unga våre betale for en god velferd og pensjon i fremtiden. Vi må se dette i et langsiktig perspektiv, utdyper Johnsen på Politisk Kvarter.

Finansministeren henviser til OECDs ferske rapport, som anbefaler at norsk politikk strammes til fremover, forutsatt at oppgangen i økonomien fortsetter.

Budsjettlekkasjer
ANB kunne fredag fortelle at det blir vurdert å kutte i både barnetrygden og u-hjelpsposten. I tillegg er det aktuelt å øke egenbetalingen ved legebesøk og andre helsetjenester.

Regjeringen skal også ha vurdert å stoppe taxfreesalget ved flyplasser og på ferger, noe som ville gi staten over tre milliarder kroner mer i avgifter på tobakk og alkohol. Dette skal nå være lagt dødt, etter sterkt indre press.

SV håper å få inn 2000 millioner til jernbane ved å innføre en ekstra avgift på 100 kroner per flybillett innad i Sør-Norge.

Les også: - Vi skal ikke øke skattene

800 milliarder
Rådgivende Ingeniørers forening (RIF) offentligjorde onsdag rapporten «State of the nation» som advarer mot at sentrale deler av infrastrukturen står i fare for å falle sammen.

Her kan du lese hele rapporten

Ifølge den, er vedlikeholdsetterslepet på 800 milliarder kroner. Med dagens politikk vil etterslepet være på 1600 milliarder om 10 år. Til sammenligning er statsbudsjettet på 974 milliarder kroner.

Les også Gunnar Stavrums kommentar: Keiserens nye skatt

Frp: - Bruk mer av Oljefondet
Frp foreslår en helt annen strategi:

- Vi må skille mellom penger til løpende utgifter og midler til investeringer i budsjettene. Det vi trenger nå er et krafttak over flere år for å ta igjen vedlikeholdet. Da trenger vil forpliktende investeringsrammer, sier FrPs finanspolitiske talsmann, Ulf Leirstein.

Han tror dette vil få uheldige konsekvenser:

- Et slikt krafttak vil motvirke presset i økonomien fordi bedre veier og jernbane vil redusere næringslivets kostnader, og moderne offentlige bygg vil også redusere kommunenes utgifter gjennom bedre infrastruktur og lavere driftskostnader, sier Leirstein.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere