RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vurderer t-bane til Fornebu

OPPTATT AV POLITIKKEN: Samferdselsbyråd Jøran Kallemyr (Frp) mener ordføreren har mer symbolsk enn praktisk verdi.
OPPTATT AV POLITIKKEN: Samferdselsbyråd Jøran Kallemyr (Frp) mener ordføreren har mer symbolsk enn praktisk verdi. Foto: Thomas Rud (MEDIEHUSET NETTAVISEN)
Sist oppdatert:
Frp-politiker Jøran Kallemyr blåser nytt liv i gammel problemstilling.

Flere strekninger i stor-Oslo begynner å bli sprengt. Dette ser samferdselsbyråd i Oslo Jøran Kallemyr (Frp) konsekvensene av.

- Det å sørge for å ha nok plass på bussene er en av våre største utfordringer. Strekningen Oslo-Fornebu begynner å bli sprengt og her må vi vurdere t-bane, siden dette har betydelig større kapasitet enn buss, sier han til Nettavisen.

271 millioner reisende
I 2010 ble det registrert 271 millioner reisende på t-bane, trikk, buss og båt i Ruters trafikkområde. Dette betyr en økning på 5,5 prosent fra 2009, men flere passasjerer fører til trangere plass for dem som velger å reise kollektivt.

- Det varierer veldig, men det kan være veldig fullt på bussene, spesielt i morgen- og ettermiddagsrushet. Det kan også gå ut over passasjersikkerheten med så tettpakkede busser. Likevel synes jeg tilbudet er bra. Det går hyppige avganger flere ganger i timen og det betyr mye at bussene går ofte, sier passasjer Anja Husa (29) fra Snarøya utenfor Oslo til Nettavisen.

Ruters informasjonssjef Gry Isberg skjønner at passasjerene kan oppleve enkelte avganger som trange.

- Det er sjåførens ansvar å sørge for at bussen ikke har flere passasjerer enn det som er lov og bussene er også utstyrt med en passasjerteller som til enhver til forteller sjåføren hvor mange som er på bussen. Man kommer nok aldri helt bort fra trange busser i rushtiden, sier hun.

Se alle trafikktallene fra Ruter for 2010 her!

- Må investere i tog
Hvis veksten skal fortsette mener Kallemyr staten må være sitt ansvar bevisst når det gjelder jernbanen.

- Staten må investeres i togtilbudet. NSB har jo ikke økt sin markedsandel på flere år og regjeringen viser manglende ambisjoner på dette området, fortsetter han.

Med en økning i passasjerantallet siden 2003 på 30 prosent, mener Kallemyr at man er på rett vei. Ifølge Ruters egne tall er kundetilfredsheten høy. I en undersøkelse blant 30.000 reisende svarer over 90 prosent at de er fornøyd med tilbudet.

- Folk opplever det som bra og på enkelte ruter har vi også satt inn ekstra bussavganger, understreker Kallemyr.

- Bør ha forutsigbarhet
- Hvis for eksempel bussen blir stående i bilkøen, hjelper det lite hvor mange busser vi setter inn på strekningen. Likevel ønsker vi flere busser og T-banevogner på egne traseer. Oslo kommune har bestilt 32 nye T-banevogner, men hovedmålet vårt er å få et tilbud man kan stole på og forutsigbarhet i rutetilbudet, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen til Nettavisen.

Han oppgir større kapasitet og tilbud som noen av grunnene til veksten i antall passasjerer.

- Det blir stadig mer bilkø og en befolkningsfortetning rundt kollektivknutepunktene. Dette siste punktet er en av de viktigste faktorene på lang sikt, mener direktøren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere