*Nettavisen* Nyheter.

– Nav sa til meg: Din datter har vel en brødskive å gi deg

DEPPER: Karin Jakobsen (t. h.) er fortvilet over behandlingen hun har fått hos NAV. Nå bor hun hos sin datter Ann Kristin Hagen i Karasjok. Foto: Kim Gaare/iFinnmark.no

Trygdende Karin Jakobsen ville klare seg selv og takket ja til jobb på bensinstasjon. Dagen før hun skulle begynne ble hun akutt syk. Nå har Nav stanset trygda.

02.08.15 21:47

– Jeg er så fortvilt i min situasjon, sier Karin Jakobsen til iFinnmark.no.

Tyngden av det som har hendt på kort tid, gjør henne fortvilet. Den godt voksne kvinnen ville så gjerne ut i jobb etter å ha slitt med helsen i lang tid. Hun gikk til samtale hos en Nav-ansatt i Honningsvåg i juni.

Der la hun på bordet at hun har fått tilbud om helgejobb på en bensinstasjon i Karasjok. Da den Nav-ansatte satte foten ned, skulle valget Karin Jakobsen tok, bli skjebnesvangert, skriver avisen.

Nå har Nav stanset trygdeutbetalingene fordi de mener at Jakobsen ikke er motivert til å komme tilbake til arbeidslivet. Valget Karin tok var å trosse Nav og takke ja til jobbtilbudet.

Ble brått syk

Inne på Nav-kontoret den dagen i juni sa den Nav-ansatte ifølge Karin at hun hadde fått nok sjanser til å prøve seg i arbeidslivet.

– Nav ville heller ha meg på arbeidsutprøving. Jeg var sta og flyttet til Karasjok likevel. Så ble jeg akutt syk dagen før jeg skulle begynne på jobb, sier hun og forteller hva som skjedde 2. juli:

– Jeg ble fraktet til Hammerfest sykehus. Da jeg kom til meg selv etter to dager, hadde jeg fått lungebetennelse, betennelse i magen og en blodsykdom. Legene sa at dersom det hadde gått et døgn eller to til, så ville det gått meg ille.

Selv husker hun ikke ambulanseturen. Og etter denne akutte sykdommen var også hennes diabetessituasjon forverret. I tillegg har hun problemer med hjertet. Nå er hun for syk til å jobbe, ifølge henne selv. Hun bor nå hjemme hos sin datter Ann Kristin Hagen i Karasjok. Men historien hennes starter flere måneder tidligere, før sommeren. Da hadde hun en konflikt med en Nav-ansatt i Honningsvåg, ifølge datteren.

Klaget på Nav-ansatt

– Tidligere i år klaget min mor på en ansatt ved Nav Nordkapp for å være frekk og spydig. Seinere ble hun oppringt av den ansatte, som ville at min mor skulle trekke klagen. Vi oppfattet den Nav-ansatte sånn at dersom klagen ikke ble trukket, ville det få konsekvenser. Og vi ser at det har blitt konsekvenser, sier Ann Kristin Hagen, datter til Jakobsen.

Klagen ble ikke trukket.

Mistet Nav-støtte

Da Karin Jakobsen tok utflytting til Karasjok i midten av juli oppsto problemene med Nav, skulle det vise seg. På Nav i Karasjok møter hun på en ny Nav-ansatt som gjenåpnet trygdeutbetalingene på dagen. Følgelig fikk hun utbetalt trygd kort tid etterpå, men så ramlet et brev fra Nav ned i postkassa: Nav har stanset trygdeutbetalingene.

– «Du bidrar ikke aktivt i prosessen med å komme i arbeid», står det i skrivet fra Nav. Dette er begrunnet med at jeg ikke har møtt til avtale hos Nav i Honningsvåg. Men jeg har ikke fått noen timeinnkalling i posten, sier Jakobsen.

Må søke på nytt

Følgelig må hun søke om gjenopptakelse av arbeidsavklaringspengene. På Nav Karasjok får hun vite hun må søke i Honningsvåg siden saken hennes ligger der. Når hun ringer til Honningsvåg får hun beskjed om at siden hun har flyttet, må hun søke i Karasjok. På Nav Karasjok igjen får hun til svar at sakspapirene ennå ikke er blitt oversendt fra Honningsvåg, og at det er ferietid. Og at søknaden om sosialstønad har tre uker behandlingstid.

– Hva skal jeg leve av i mellomtiden, spurte jeg Nav Karasjok. Da får jeg til svar at «din datter har vel en brødskive å gi deg», forklarer hun.

– Jeg tok til tårene, for jeg ble så lei meg. Min datter har barn som bor hjemme, og nå skal hun brødfø meg. Jeg synes det er helt forferdelig at jeg skal måtte be min datter om en flaske Shampo fordi jeg ikke får penger før om tre uker.

Står på bar bakke

Karin Jakobsen legger til at hun ikke har fått tilbud om såkalt nødhjelp.

– Jeg har i ettertid fått høre at det er noe som heter hurtighjelp, da får man hjelp innen 48 timer. Det opplyste de ikke noe om, og nå er Nav-kontoret stengt, sier hun torsdag ettermiddag.

– Innrømmer at jeg var sta

– Men var det uansvarlig av deg å ikke følge Navs anmodning om å ta imot arbeidstrening istedenfor å gå ut i jobb?

– Nei, jeg trodde selv at jeg var kommet i så fin form at det skulle gå med en helgejobb. Jeg kunne ikke vite at jeg skulle bli syk så kort tid etter, og så mye på en gang, sier hun.

– Forstår du at Nav trenger tid til saksgang?

– Nei, egentlig ikke, for når jeg var innom Nav på et tidligere i juli, så viste jeg fram utskrivelsespapirene fra sykehuset til Nav i Karasjok. Damen i skranken sa at dette dokumentet holdt, og hun spurte om når tid jeg skal sende meldekort. «Lørdag», sa jeg. «Gjør det», sa hun. Mandagen etter fikk jeg penger.

– Jeg innrømmer at jeg var sta og ville prøve å få en ny jobb.

– Forbannet

Som nevnt fikk Jakobsen brev fra Nav kort tid etter, om stans av trygden. Datteren Ann Kristin Hagen synes måten sin mor har blitt møtt av Nav er uakseptabel.

– Jeg er jævlig irritert og forbannet på nav for at de kan holde på denne måten.

– Jeg har brød hjemme og klarer å brødfø min mor, men det er for galt at det skal være på denne måten.

Nav mener å ha det formelle i orden rundt Karin Jakobsen kundeforhold til Nav, men beklager dersom hun oppfattet saksbehandler som truende.

– Møtte ikke til time

– Jeg kan ikke se at det er grunnlag for kritikk. Saksbehandlingen er i tråd med de retningslinjer og rutiner vi har, jeg har ikke grunnlag for å imøtekomme påstandene hennes. Annet enn å beklage dersom hun oppfattet saksbehandleren i Honningsvåg som truende. Det var ikke ment som en trussel, men ment som en ryddighet i saksbehandlingen, sier fungerende direktør i Nav Finnmark Arnold Eliseussen.

Eliseussen har vært dialog med Nav Honningsvåg og svarer på kritikken fra Karin Jakobsen. Han opplyser at Nav har sendt ut et brev der Jakobsen er invitert til samtale med Nav om et arbeidstiltak, og at dersom hun ikke møter til timeavtalen, vil rettigheten til å motta arbeidsavklaringspenger opphøre.

– Når man har en ytelse fra Nav har man en forpliktelse til å delta i et tiltak for å få en utredning, for å avklare framtidige arbeidsmarkeder eller sin helsemessige situasjon. Det har hun fått tilbud om, men hun valgte å flytte til Karasjok, hvor Nav har venteliste for å komme inn på slike tiltak, sier han og legger til:

– Når hun valgte å avbryte tiltaket i Honningsvåg, fikk hun et varsel om stans av trygd.

– Jakobsen sier at hun ikke har fått dette brevet?

– Det må sies at det er uvanlig at brev blir borte i posten, det opplever vi sjeldent. Fra vår side er det like sannsynlig at hun har fått brevet.

– Jakobsen valgte å gå ut i jobb, men ble brått syk før hun begynte. Hvorfor kan man ikke gjenåpne trygda?

– Da må hun fremme et gjenopptak av arbeidsavklaringspenger. Da må man hente inn nye opplysninger. Også det nye sykdomsbildet må tas i betraktning. Det er slik vi jobber, sier Eliseussen.

Jakobsen fastholder at hun ikke har mottatt brev fra Nav om timeavtale, og sier til iFinnmark at hun ikke kunne vite at hun skulle bli syk.

– Ikke truet

Nav-direktøren kan ikke uttale som om hvorvidt en saksbehandler i Honningsvåg skal ha vært spydig.

– Det blir bare en påstand, det er kompetente saksbehandlere på Nav i Honningsvåg; de er vante til å forholde seg til brukere på en profesjonell måte, sier Eliseussen.

Her kan du lese flere nyheter på iFinnmark.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.