RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10 magre tips

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Sjekk hva du kan gjøre for å få en magrere jul. Her er tipsene.

(SIDE2): Å være «litt sunn» i julen er lettere enn du tror. Det er klart du skal kose deg, men du vil føle deg mye bedre om du klarer å styre unna de feteste fellene.

1. «Vann ut» kaloriene
Vann ut kaloriene som kommer fra tung fet kjøttmat med så mye potet, rosenkål, surkål rødkål og kålrotmos som mulig. Ekstra salat skader heller ikke.

Mange er redde for å spise poteter og forskjellig kålmat på grunn av karbohydrater, noe som er en verdiløs bekymring. De inneholder karbohydrater, men de inneholder også fiber. At du spiser det sammen med proteinrik og fet mat gjør sitt til at karbohydratene i seg selv har minimal betydning for blodsukkeret og vekta.

2. Velg ulik mat
Veksle mellom fete kjøttretter og magrere fiskeretter (torsk, lutefisk, rakefisk) i løpet av den verste juleuka. Velger du svineribbe julekvelden, vil kanskje magen din ha godt av lutefisk dagen etter. En gylden regel kan være å velge fisk først på buffet-bordet.

3. Spis fiber
Spiser du kald fisk som gravlaks og røkelaks, kan du velge det grove pumpernikkelbrødet for å få i deg mye fiber. Om du ikke er så glad i så mørkt brød kan di for eksempel prøve denne fiberbomben i stedet for:

3 ss havrekli + 3 ss hvetekli + 1 kopp Biola.

4. Ikke spis blandingskjøttet
Forsøk å utelate pølser, medisterkaker og medisterpølser sammen med ribba eller pinnekjøttet. Ribbe er faktisk bedre enn farsematen, fordi du kan velge bort fettet selv. Vil du knipe inn på kaloriene sitter du igjen med magert proteinrikt godt kjøtt hvis du sløyfer fett og svor.

  • Vil du vite hva du ikke bør spise? Sjekk lista over den verste julematen her.

5. Ha frukt og nøtter tilgjengelig
Sørg for at frukt og nøtter er mer tilgjengelig enn småkaker og annet smågodt

6. Drikk masse vann
Magen og tarmen din trenger det. Drikk minimum 1-1,5 liter hver dag.

7. Spis før du går i juleselskap
Ta deg en grovbrødskive med roastbiff, reker, laks eller annet bra påleggssnadder som ofte finnes i julekjøleskapet. Dette er genial kost før du blir servert store kaker, små kaker, smultringer, godterier, desserter og masse annet som du bare vet er usunt.

8. Det er lov å bevege seg.
Det er en herlig forfriskende avveksling fra mat, mat, mat, sofa og bedagelige selskapeligheter.

9. Forsyn deg lite
Mange spiser seg ubehagelig mette i jula. Husk at fatet kommer to ganger. Når det kommer for andre gang kan det faktisk hende at du ikke orker mer også.

10. Begrens sausen
Kjøttet du spiser er som regel saftig nok likevel. Kutt ut eller begrens mengden saus.

(Kilder: Ernæringsfysiolog Sissel Bondhus og ernæringsfysiolog Maria Thommessen.)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere