*Nettavisen* Nyheter.

125 omkom på norske veier i 2015

NEDGANG: I alt 125 personer omkom i trafikken i fjor, viser tall fra Statens vegvesen. Bildet er fra ulykken der to personer omkom etter en trafikkulykke mellom en buss og en pickup på fylkesvei 170 i Fet kommune i Akershus 5. desember. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)

En av fire omkomne er mellom 18 og 24 år.

01.01.16 16:47

Oslo (NTB):: I alt 125 personer omkom i trafikkulykker i Norge i 2015. Det er det laveste tallet siden 1950, og 22 færre enn i 2014, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier han er glad for at så få mistet livet på veiene i fjor, men håper det blir færre i 2016.

– Det er bra med nedgang, men det er fremdeles altfor mange for dem som sitter igjen med savn etter noen de har mistet, sier Gustavsen til NRK.

Tallene fra Statens vegvesen er foreløpige. De endelige ulykkestallene fra SSB er klare i mai.

Distrahert i trafikken

Av de omkomne var tre av fire menn. Fremdeles er det møteulykker og utforkjøringer som dominerer statsstikken, og det er hovedsakelig personbiler som er involvert i ulykkene.

– Det er også en bekymringsfull økning av ulykker blant personer i fotgjengerfelt og blant eldre mennesker, sier veidirektøren i en pressemelding, og han legger til at distraksjon seiler opp som en av de største utfordringene for trafikksikkerheten.

– Både barn i baksetet, dagdrømmer og bekymringer, GPS-utstyr, smarttelefoner og pratsomme passasjerer kan ta oppmerksomheten vekk fra kjøringen, sier Gustavsen.

Fire døde barn

De yngste ofrene var 6 og 10 år, og to i alderen 15 til 16 år. Flest omkomne var det i aldersgruppen 18 til 19 år, med 16 personer. Om lag en firedel av dem som mistet livet på veien i 2015 var i alderen 18 til 24 år.

– Å få førerkort er en enorm tillitserklæring, og de aller fleste forvalter den tilliten på en god måte, sier Gustavsen. Han understreker at sjåføren har ansvar for de andre i bilen, og han ønsker bilistene godt nytt år med oppfordringer om å holde seg edru, bruke bilbelte og følge fartsgrensen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag