RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

20 sekunder fra katastrofe

Foto: Henrik Færevåg/iBergen.no
Sist oppdatert:
SAS-flyet var 20 sekunder og 600 meter fra å krasje med et fotofly da alarmen gikk: GÅ NED, GÅ NED NÅ!

(iBergen.no) Nå er Havarikommisjonens rapport kommet, om det som kunne blitt en svært alvorlig flyulykke 5. juni i fjor. Havarikommisjonen betegner det som en «betydelig hendelse».

Passasjerene hadde akkurat satt seg godt til rette for å nyte flyturen til Trondheim i det flotte været. Flyet - en Boeing 737-500 fra SAS Braathens - steg opp gjennom himmelen like nord for Bergen lufthavn Flesland og var omtrent over Herdla da det plutselig gikk i det som kjentes ut som stup. I virkeligheten var det bare den bratte klatringen som ble avbrutt, men det føltes som å kjøre berg-og-dal-bane på Tusenfryd.

Kollisjonsvarsleren i cockpit hadde først varslet om trafikk i området. Deretter kom det som kalles Resolution Advisory: GÅ NED - GÅ NED NÅ. Og piloten lystret ordren. Han var da cirka 20 sekunder fra en mulig katastrofe.

Fotofly - foran
Grunnen var at det like foran ruteflyet til Trondheim lå en tomotors Piper og flyfotograferte Nordhordland. Det fikk aldri piloten i ruteflyet vite om.

Det var bare en flygeleder på jobb denne dagen. Alt ville forløpt udramatisk om ikke piloten på SAS-flyet, uten å anmode om det, bestemte seg for å gi på for å komme så raskt som mulig opp i marsjhøyde. Han økte farten fra anbefalte 250 knop til 320 knop. Bodø Kontrollsentral hadde satt restriksjoner denne dagen slik at flyet måtte ta en lav kystrute til Trondheim på 20 000 fot. Det ville ta 15 minutter ekstra, og derfor piloten ville spare tid.

Høydekurvene for flyene som nestenkolliderte nord for Bergen

Anslo avstanden til 150 - 250 meter
Etter først å ha fått TA-alarmen (traffic advisory), som betyr at det er trafikk i området, prøvde pilotene å få øye på flyet. De observerte det på instrumentene sine, men fikk ikke visuell kontakt. Da den mer alvorlige RA-alarmen (Resolution Advisory) gikk, var det bare å lystre. Cirka 20 sekunder senere så de Piperen over hodet på seg. De to flygerne anslo avstanden til ca. 150 - 250 meter.

Oppe i fotoflyet tok de livet med ro. De så flyet gå opp fra Flesland, men vurderte det slik at det kom til å gå under dem, så de fortsatte med sitt uten å kalle opp tårnet og de fikk heller ingen melding derfra. De anslo avstanden til å være rundt 600 meter ved passering, noe som var riktig. Den relative hastigheten da flyene møttes med 600 meters høydeseparasjon var svimlende 890 kilometer i timen.

Liten fare
Hadde flyene fortsatt på samme kurs, ville situasjonen blitt svært alvorlig. Havarikommisjonen vurderer likevel kollisjonsfaren som å ha vært liten ettersom fotoflyet så ruteflyet og kunne ha foretatt en unnamanøver dersom det kom nærmere. Det faktum at flygelederen sendte et rutefly inn gjennom et luftområde der et annet fly opererte, mener de heller ikke noe problem.

At piloten på SAS-flyet ga gass uten å anmode om anledning til det, var med på å gjøre situasjonen mer prekær. Under 10.000 fot skal det ikke flys over 250 knop hvis ikke det er god grunn til det og en skal be om tillatelse, noe piloten har beklaget overfor flygelederen at han ikke gjorde.

Eneste kritikken mot flygelederen er at han ikke fulgte opp med informasjon til de to fartøyene, noe som muligens kunne ha unngått at den alvorlige RA-alarmen ble slått på. Flygelederen var ute av jobb i en uke etter hendelsen for debriefing, noe som er vanlig prosedyre.

Inne i SAS-flyet opplevdes situasjonen udramatisk. De fleste oppfattet det som turbulens. Flygeren bekreftet senere at det var en unnamanøver.

Til orientering var journalisten passasjer om bord i flyet. Bildet som ledsager artikkelen er tatt under turen og viser at flyet fulgte den lave kystruten nordover.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere