RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Henrik Færevåg/iBergen.no

20 sekunder fra katastrofe

Sist oppdatert:
Alarmen som gikk på SAS-flyet i nesten-smellen søndag, blir ikke utløst før ulykken er mindre enn 20 sekunder unna.

Det forteller Birger Bull i Havarikommisjonen for sivil luftfart.

Hittil i år har havarikommisjonen fått rapport om åtte tilfeller av TCAS i «Resolution advisary», som alarmen heter.

Tidligere var det mange feilmeldinger, men på den siste utgaven av softwaren er dette tatt hånd om og det er svært sjelden at alarmene er falske på de flyene som har slikt utstyr installert.

SAS Braathens flyet hadde den oppdaterte versjonen installert, bekrefter Birger Bull.

- Når Avinor går til det skritt å sette i gang en interngranskning ligger det i sakens natur at et visst alvorlighetsnivå er overskredet. Det er en forskrift som forteller når det er nødvendig, sier Birger Bull og indikerer hvor alvorlig Avinor ser på hendelsen ved Bergen Lufthavn i går, der et småfly som drev med flyfotografering holdt på å kollidere med et SAS rutefly med 115 passasjerer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere