RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

2,2 milliarder mer til klima

Sist oppdatert:
Statsbudsjettet viser at Regjeringen fortsetter satsingen på klima og miljø.

I statsbudsjettet for 2008 foreslår Regjeringen en bred satsing på miljøtiltak.

Forslag til samlede miljøpolitiske bevilgninger i statsbudsjettet er anslått til 24,6 milliarder kroner mot 22,4 milliarder i 2007.

- Samlet bruker vi nå 24,6 milliarder på miljørettede tiltak. Det er mer enn 1 prosent av BNP. Budsjettet gjør Norge til en fremtidsrettet miljønasjon både lokalt, nasjonalt og globalt, sier SVs finanspolitiske talsperson, Heikki Holmås i en pressemelding.

- Dette innebærer et betydelig løft i regjeringens klima- og miljøinnsats. Mange departementer er involvert, og det viser at regjeringen mener alvor med at hver sektor skal ta miljøansvar, sier miljøvernminister Helen Bjørnøy i en pressemelding.

Se finanstalen på TV 2 Sumo: Kristin Halvorsen ankommer Stortinget og Finanstalen

- Jeg er godt fornøyd med profilen på statsbudsjettet som Regjeringen har presentert i dag. Budsjettet viser en tydelig retning på mange viktige områder, blant annet i forhold til klima, kommuneøkonomi, aktiv distriktspolitikk og samferdsel. Dette budsjettet er et viktig steg på veien for å oppfylle Soria-Moria, sier Sp-leder Åslaug Haga i en pressemelding.

Økte miljø- og energiavgifter
Innenfor det samlede skatte- og avgiftsopplegget foreslås det å øke miljø- og energiavgifter og redusere andre skatter og avgifter.

I budsjettet foreslås det en økning i CO2-avgiften for innenriks luftfart og en økning i grunnavgiften for fyringsolje til nivå med elavgiften. Avgiften på flydrivstoff skal i tillegg opp med ti øre.

Arbeidet med å legge om bilavgiftene i mer miljøvennlig retning videreføres.

- Fra 2008 legges det opp til å miljødifferensiere årsavgiften basert på miljøkostnader forbundet med lokale utslipp fra kjøretøy. Forslaget innebærer at dieseldrevne kjøretøy uten partikkelfilter får en høyere årsavgift enn bensindrevne kjøretøy og dieseldrevne kjøretøy med partikkelfilter, står det i Statsbudsjettet.

Regjeringen foreslår et premieringsopplegg med 220 millioner kroner til kollektivsatsingen og til byer som legger til rette for trikk, buss og bane.

- Vi øker dieselavgiften med 20 øre. Vi premierer byer med godt kollektivtilbud, og vi dobler tilskuddene til gang- og sykkelveier. Med dette gir vi klar beskjed: Utslippene skal ned, og vi må alle sammen parkere bilen når vi kan, sier Holmås.

Se alt om budsjettet på TV 2 Nyhetskanalen.

Kjøper flere klimakvoter
For 2008 foreslås 505 millioner kroner til kjøp av klimakvoter.

Dette vil redusere de globale utslippene av klimagasser med vel tre millioner tonn.

I tillegg blir det også foreslått en fullmakt til å inngå avtaler om kjøp av utslippskvoter utover denne bevilgningen for inntil 3,6 milliarder kroner.

Til kjøp av klimakvoter for statsansattes internasjonale tjenestereiser med fly, foreslås 10 milliarder kroner og en fullmakt på inntil 12,5 milliarder kroner til å inngå avtaler utover dette.

Satser stort på fornybar energi og Co2-håndtering
Regjeringen satser stort på fornybar energi og Co2- håndtering i budsjettet. De vil nå bruke 1 125 millioner kroner til håndtering av Co2 på Mongstad og Kårstø.

- Ny fornybar energi vil få sitt endelige gjennombrudd i 2008 når midlene til fornybar energi og energieffektivisering i regi av Enova blir nær doblet. Den samlet rammen blir på 1 450 mill. kroner. Dette er en økning på om lag 660 mill. kroner i forhold til 2007. I tillegg er tilsagnsfullmakten på 400 mill. kr videreført fra 2007 til 2008. Midlene skal blant annet brukes til å styrke satsingen rettet mot husholdningene, det skal satses mer på nye fornybare energikilder og det skal etableres en egen støtteordning til investeringer i infrastruktur for fjernvarme. Det blir mer midler til bioenergi og ny, fornybar elektrisitetsproduksjon, sier Haga.

- Vi har ambisiøse mål for våre nasjonale utslippskutt. Fullskalarensing av Kårstø og Mongstad stimulerer også til en teknologiutvikling som vil bli viktig langt utover Norges landegrenser. Sammen med en halv milliard kroner til kjøp av klimakvoter som får ned utslippene andre steder i verden, står Norge fram som et foregangsland i klimapolitikken, sier Holmås.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere

Mest lest