RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

250 mill. til kollektiv-Oslo

Sist oppdatert:
Trikker og busser skal først fram i trafikken - men Byrådet er ikke imponert.

(iOslo.no) Det er satt av 250 millioner til kollektivtrafikktiltak i hovedstaden til neste år. Det ble klart da statsbudsjettet ble offentliggjort i dag.

Den største enkeltinvesteringen er oppgraderingen av Kolsåsbanen i Oslo og Akershus. I tillegg er det satt av 13 millioner kroner til prosjektet som utreder aktiv signalprioritering, det vil si et system som sikrer at trikker og busser får raskere grønt lys i trafikken.

Oppgraderingen av Jernbanetorget som knutepunkt vil koste 62 millioner kroner.

Samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) er ikke overrasket over budsjettet, men ønsker å presisere at dette ikke er noen gavepakke fra Staten.

- Det er ikke Statens penger som regner over oss, det er våre egne penger fra Bompengeringen, sier han.

Sidsel Sandelien, regionvegsjef i Statens vegvesen er gledelig overrasket over budsjettet. Totalt har Oslo fått 461 millioner til samferdselstiltak, og regionen har stort sett fått det de ba om.

- Det er veldig bra at vi har fått oppfylt det vi trenger for å holde farten i våre prosjekter. Vi har ikke startet noe nytt, men har nok penger til å fortsette arbeidet, sier hun til iOslo.no.

- I og med at vi har bompengemidler i Oslo er vi ikke så bundet av statsbudsjettet får å få det som vi vil, men det er lettere å få det til med kobling til statspenger, sier hun.

I tillegg til de store prosjektene er flere mindre prosjekter tilgodesett. Stasjonene på T-banen får totalt 20 millioner kroner til oppgradering, mens 19 millioner skal gjøre holdeplassene i Oslo mer tilgjengelige for bevegelseshemmede. Det skal også bygges nye innfartsparkeringer.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere