27.000 tonn emballasje under årets juletrær

PAPP, PAPIR OG PLAST: Julens biprodukt er enorme mengder med emballasje.

PAPP, PAPIR OG PLAST: Julens biprodukt er enorme mengder med emballasje. Foto: Kaja Engnæs Hoff (Mediehuset Nettavisen)

- Gi bort opplevelser og tjenester i stedet, oppfordrer Framtiden i våre hender.

Det er ikke bare gaver som havner under årets juletrær. Årets norske julehandel er pakket inn i over 27.000 tonn papp og plast, ifølge anslag fra bransjen selv. Det betyr 5,5 kilo emballasje på hver av oss.

- Oj, dette var et høyt tall, og stemmer det, er det ikke bra for miljøet, sier Arild Hermstad, leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender til Nettavisen.

Ber nordmenn tenke nytt

Han oppfordrer nordmenn til å ønske seg noe annet enn harde pakker til jul:

- Gi bort opplevelser og tjenester i stedet! En konsertopplevelse eller et kinobesøk kan også være en julegave, og det gir mindre emballasje, sier Hermstad.

Hermstad ser på emballasjefjellet som nok et tegn på at nordmenn er verdensledende når det gjelder pengebruk før jul. Nå bruker vi dobbelt så mye penger som for eksempel svenskene.

- Mye unødvendig emballasje

Han mener emballasjeindustrien har mye å svare for, for eksempel med leker som skal pakkes inn i store esker og flere lag med hardplast.

- Det er mye unødvendig emballasje og også emballasje som brukes for å ta mer betalt for et produkt, mener Hermstad.

MYE UNØDVENDIG: - Det er mye unødvendig emballasje og også emballasje som brukes for å ta mer betalt for et produkt, mener Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender. Foto: (Framtiden i våre hender)


Det er Grønt Punkt Norge som på vegne av Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK) har beregnet hvor mye emballasje som går med i den norske julehandelen.

I denne komiteen sitter blant andre Dagligvareleverandørenes Forening, Den Norske Emballasjeforening (DNE), Grønt Punkt Norge AS og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

- Miljøbevisste borgere

De ber også nordmenn være opptatt av miljøvanene på julaften.

- Julens biprodukt er enorme mengder med emballasje. Dette stiller krav til oss som gode, miljøbevisste borgere. Lag et opplegg for sortering av emballasje på julaften, og la dette være din julegave til miljøet, oppfordrer Kari Bunes i Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité.

Optimeringskomiteens oppgave er å motivere til forbedringer og nyvinninger innen emballasje.

- Det handler om å hele tiden utvikle emballasje som beskytter varen godt nok, har lavest mulig ressursbruk og miljøbelastning, og best mulighet for materialgjenvinning, sier hun.

Yngve Krokann i Den Norske Emballasjeforening innrømmer overfor Nettavisen at unødvendig emballasje er et problem, for eksempel på leker. Samtidig sier han bransjen i Norge jobber hardt for riktig og god emballasje og at mye samles inn til gjenvinning.





Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.