*Nettavisen* Nyheter.

3000 ringte feil til Anne

Anne Strøm (57) fikk Brannvesenets gamle telefonnummer.

08.02.07 16:40

(iOslo.no): Da Strøm flyttet til Tante Ulrikkes vei på Stovner for fire år siden fikk hun også nytt telefonnummer. Lite visste hun at hun skulle ble nedringt til alle døgnets tider. Nummeret hun fikk tildelt av Telenor tilhørte tidligere Brannvesenet i Oslo. Mer presist Grorud brannstasjon.

- Nedringt
- De første årene var det helt vanvittig. Jeg ble nedringt. Det kom minst tre-fire telefoner hver eneste dag. Folk ringte til alle døgnets tider. De visste vel ikke at brannvesenet hadde fått nytt telefonnummer, sier Strøm til iOslo.no.

Strømmen av telefoner har gitt seg etterhvert som folk har blitt vant med brannvesenets nye nummer.

- Nå har det omsider roet seg ned. Nå er det bare to telefoner i måneden, så det går greit. Men det tok tid. Da det holdt på som verst fant jeg ut at det var lurt å ha det nye nummeret til brannvesenet lett tilgjengelig. På den måten kunne jeg informere folk som ringte feil. Det ble tusenvis av feilringinger, forteller Strøm.

Selv har hun ikke oversikt over hvor mange feiltelefoner hun har fått, men anslagsvis kom det oppmot 3000 anrop til Strøm beregnet på Grorud brannstasjon. Det naturlige spørsmålet er hvorfor hun ikke byttet nummer?

- Jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg ante ikke at jeg bare kunne bytte nummer, og tanken har vel egentlig aldri slått meg heller. Selv om det herjet på ble jeg hvert fall ikke gal, sier Strøm spøkefullt.

Fryser nummer
Hun bemerker at hun aldri opplevde at noen av innringerne var i akutt fare og hun trengte heller aldri å rykke ut for å hjelpe til med å slukke branner.

- Jeg har aldri tenkt på å få meg brannbil for å si det sånn, sier Strøm og ler.

Telenor mener de har fulgt rutinene da de tildelte Strøm det gamle nummeret til brannvesenet.

- Det er vanlig at telefonnumre blir lagt på is i tre måneder når de avsluttes fra en kunde. Spesielle nummer fryses i seks måneder før de blir gitt ut igjen. Det er beklagelig hvis dette nummeret forårsaket problemer for kunden, men dersom noe lignende skjer skulle skje igjen er det bare å ta kontakt med Telenor og si fra. Kunden vil umiddelbart få et nytt nummer, sier Arild Johannessen, informasjonssjef hos Telenor til iOslo.no.

Les flere nyheter på iOslo.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.