Gå til sidens hovedinnhold

360 fast et døgn på Gardermoen

Måtte vente et døgn på flyet til Phuket i Thailand. - Helt sykt, sier passasjer til Nettavisen.

360 nordmenn måtte sitte og vente på Gardermoen i ett døgn på flyet som skal ta dem til Thailand. Flyet som skulle ta av tirsdag kveld, ble slått ut av kulden på Østlandsområdet.

- Vi var på flyplassen i går klokken 18, og flyet skulle gå klokken 22. Men fortsatt vet vi ikke når flyet skal gå, sier en oppgitt Lars Alexander Langeland til Nettavisen ved 17-tiden tirsdag.

Satt tre timer i flyet
Passasjerene ble tatt om bord i flyet fra Thomas Cook Airlines mandag kveld, men på grunn av problemer med is i motoren, fikk de etter tre timer om bord i flyet beskjed om at avgangen var utsatt til neste dag.

Langeland forteller at de etter ventingen i flyet ble fraktet til et hotell, men i dag startet problemene igjen.

- Vi fikk telefon på hotellet i dag med beskjed om at vi skulle møte på flyplassen klokken 11. Men nå får vi beskjed om å dra ut av terminalen igjen, sier han, tydelig lei.

- Har medisin på flyet
- Det er jævlig kjedelig. Det er masse barnefamilier her med unger som griner. Det er også folk som har medisinene sine som ligger igjen i flyet, og som ikke får dem. Det er jo egentlig helt sykt, sier Langeland.

- Bagasjen vår ligger på flyet, sier han.

- Har det vært dårlig informasjon fra flyselskapet?

- Ja, veldig dårlig. Vi vet ingenting, sier Langeland.

- Folk er frustrerte
Han skal selv være fire uker i Thailand sammen med noen venner, men forteller at det er folk som har reist fra Gardermoen som skulle være borte mye kortere.

- Jeg snakket med to stykker som skulle være borte i en uke, og de har stukket hjem. De gadd ikke mer. Hvis du taper to, tre dager her, så er det jo ikke så mye igjen, sier Langeland.

- Er det mange frustrerte passasjerer rundt deg?

- Ja, selvfølgelig. Folk sitter og syter og klager, mens ungene løper rundt og leker. De fleste voksne synes det bare er kjipt, sier han.

Ving: - Sikkerheten går foran
Passasjerene har bestilt reisen gjennom reisebyråene Ving eller Apollo.

Salgsdirektør Christian Grønli i Ving Norge sier han forstår folks frustrasjon.

- Det er ikke rart det. Det er en veldig uheldig start på ferien at det blir et døgn forsinket, så vi har forståelse for det. Men sikkerheten går foran alt annet her, sier Grønli til Nettavisen.

Han forteller at problemene startet da flyet mandag kveld fikk problemer med ising i motoren.

- Det var problemer med is i motoren, men så ballet det på seg med tiden. Så gikk også kabinpersonalet gikk ut på tid i forhold til arbeidstidsbestemmelsene, og da ble flyet utsatt til i dag, sier Grønli. Det ble så bestilt om teknikere fra flyselskapet, som måtte flys opp fra København.

- Nå holder teknikerne fra flyselskapet på med en teknisk gjennomgang av flyet, og vi avventer svar på det i forhold til når avgangstid blir, sier salgsdirektøren til Nettavisen.

- Får igjen pengene
Grønli forteller at passasjerene tirsdag kveld får mat og drikke i påvente av ny informasjon.

- Hva med dem som nå ikke ønsker å reise likevel?

- Det er en håndfull personer som har sagt de ikke vil reise, som skal være borte i kort tid. De får pengene sine igjen, sier han.

Tirsdag kveld ved 21-tiden kunne passasjerene endelig sette seg om bord i flyet på vei til Phuket - et døgn etter oppsatt avgangstid.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken