RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

400 innelåst på Syden-tur

Foto: TOLGA BOZOGLU (EPA)
Sist oppdatert:
Norske Ving-passasjerer måtte bryte seg ut fra venterommet.

Passasjerene, som skulle reise til Norge fra Antalya i Tyrkia, måtte til slutt bryte seg ut av et venterom de ble låst inn i på flyplassen. Da hadde de oppholdt seg i rommet i flere timer uten ventilasjon.

- Dette var nok ingen hyggelig opplevelse. Midt på natten og på en varm flyplass, sier salgsdirektør Marie-Anne Zachrisson i Ving til Nettavisen.

Lang natt
Ifølge NRK, skulle flyet ha tatt av fra Antalya klokken 00.20, norsk tid. Men flyet ble stående på bakken i over en time. Passasjerene som reiste med Ving, som besto av mange barnefamilier, ble aldri informert om årsaken til forsinkelsen.

– Det var veldig varmt på flyet og ikke noe luft. Vi fikk verken mat eller drikke, og ble heller ikke informert om hva som skjedde, forteller NRK-journalist og passasjer Ingvild Israelsen.

Etter hvert fikk kabinpersonalet åpnet alle dører, og deretter ble alle flyttet ut til et venterom på flyplassen.

Der måtte de vente i ytterligere tre timer. Flere hundre mennesker i et varmt rom, uten ventilasjon, mat eller drikke og ingen informasjon, gjorde at noen begyte å få panikk. Etter at en person fikk et anfall og besvimte, begynte flere passasjerer å bryte seg ut av venterommet.

Først da fikk passasjerene beskjed om at det var tekniske problemer.

Skal ta vare på kundene
Etter fem timer ble alle fraktet til et hotell, og fredag formiddag skal det være et informasjonsmøte. Ifølge Zachrisson er de vitale flydelen på vei til Tyrkia, men det fortsatt usikkert når flyet kan ta passasjerene med seg hjem til Norge.

- Jeg har snakket med våre folk i Trykia og situasjonen var dessverre slik passasjeren beskriver det. Nå håper jeg vi har rettet opp litt av inntrykket ved at de 400 kundene våre har fått spist og sovet på femstjerners hotell.

Salgsdirektøren presiserer at det er deres jobb å ta vare på kundene. Den dårlige informasjonsflyten til passasjerene i Antalya forklarer hun på følgende måte:

- Vi hadde personale på flyplassen, men disse tok i mot kunder som kom til Tyrkia og som skulle videre med busser. Dette tok tid og i tillegg måtte vi finne ledige hotellrom, midt i høysesongen.

Forsinkelsen får kundene kompensasjon for, men dette er bare småbeløp på retur fra Syden-turen.

- Med 8 timer og utover er det snakk om noen hundrelapper, sier salgsdirektøren. Enkelte kan også få igjen tapt arbeidsfortjeneste på reiseforsikringen sin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere