RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

9000 nye båter i år

Den norske båtbransjen opplever ett av sine beste år noensinne. Til sammen kommer vi til å bruke rundt to milliarder kroner på båter og båtutstyr i løpet av 2004.

Erlend Prytz, administrerende direktør i Båtbransjeforbundet (Norboat) kan ta båtferie med god samvittighet. Det er mange år siden medlemmene hans har opplevd lignende oppgangstider. Økningen i omsetning det siste året ligger på oppunder 20 prosent.

Prytz tror at det til sammen vil ligge rundt 9.000 splitt nye båter og duppe på sjøen i 2004. Rundt 530 av disse har mast og seil – dette er ny rekord. Aldri før har det blitt solgt så mange nye seilbåter som i år. Og på toppen av det hele regner Prytz med at det blir solgt rundt 3.500 mykplastbåter og gummibåter.

- Men vi blir jo aldri helt fornøyd, ler Prytz.

Terror og finvær
Han sier til TV 2 Nettavisen at det er flere årsaker til oppgangen. Den vanligste forklaringen er oppgangen i økonomien. Lav rente og stabil økonomi er moteord båtbransjen aldri blir lei.

- En annen forklaring henger tragisk nok sammen med 11. september. Økt terrorfrykt og krigsfrykt har ført til at folk ikke vil reise så mye. Dette har ført til at flere vil feriere på sjøen i Norge, sier Prytz til TV 2 Nettavisen.

I tillegg tror han at stadig flere oppdager hvor flott ferieland Norge er og at båten er noe hele familien kan samles om. Også værgudene har vært på båtfolket sin side de siste årene.

- De herlige somre de siste årene har absolutt hjulpet. 2002 var helt utrolig fin, sier bransjemannen lykkelig.

Etterlyser politiet
De siste årene har det vært rapportert om en oppgang i antall drukningsulykker og ulykker med båt.

- Hva kan gjøres for å få ned antall ulykker?

- Det er flere sider av denne statistikken. Ser vi på antall drukningsulykker de siste 10 til 15 årene har det helt klart vært en nedgang totalt. Det tror jeg kommer av det gode holdningsskapende arbeidet som er gjort, sier Prytz. Han tror statistikken ville sett annerledes ut dersom man hadde beregnet antall ulykker i forhold til antall båttimer.

Men lederen for Norboat etterlyser likevel mer politi på sjøen. Han mener politiet har for lite ressurser. Ifølge Prytz måtte politiet i Østfold selge båten sin på grunn av dårlig råd. Og i Kristiansand ble budsjettet for båtpolitiet halvvert i fjor.

- Dette er svært beklagelig. Det burde vært som i påsken langs veiene. Synlig politi fører til redusert fart og virker forebyggende, sier han til TV 2 Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere