Advarer mot strømselskap

Forbrukerombudet advarer deg mot å forskuddsbetale strøm til denne leverandøren.

11.12.06 10:29

Bjørn Erik Thon mener strøm- og telefoniselskapet Elitele Broadcom bryter både markedsføringsloven og angrerettloven.

Nå ber han selskapet stanse lovbruddene øyeblikkelig.

- All grunn til å advare
- Det er all grunn til å advare forbrukerne mot å forskuddsbetale for nye perioder med levering av strøm fra Elitele og B2C Energy, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukere reagerer på at Elitele verken har opplyst om at man må betale på strømmen på forskudd, eller at det er mye omtalte B2C Energy som er strømleverandør, melder ombudets nettside.

- Vi får en del henvendelser på B2C, Elitele og SEA Norge. Generelt vil jeg advare mot forskuddsbetaling uansett hvilken vare eller tjeneste du kjøper, og i tillegg ville jeg tatt en telefon for å sjekke kundeservicen før jeg kjøpte strøm av et selskap. Sjekk rett og slett om du får svar, sa underdirektør Olav Nyhus i Forbrukerrådet for en måned siden.

Forbrukerombudet krever at Elitele Broadcom:

- endrer vilkårene sine, slik at de ikke har bindingstid på sine tjenester og ikke knytter oppsigelsesgebyr til en oppsigelse

- gir opplysninger om forskuddsbetaling og hvem som er leverandør, og mener at dette er å regne som vesentlige avtalevilkår som forbrukeren skal vite om før avtaleinngåelsen

Bjørn Erik Thon skriver at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurderer B2C Energys omsetningskonsesjon fra nyttår.

Gransker tre selskaper
- Selskapene B2C Norge AS og Elitele Broadcom AS som har tilknytning til B2C Energy AS, har ikke konsesjon for kraftsalg. Likevel fremstår de som kraftleverandører i møte med kunder. NVE har bedt om omfattende dokumentasjon fra de tre selskapene for å granske om de har brutt energiloven, advarte avdelingsdirektør Marit L. Fossdal i NVE i en pressemelding i begynnelsen av november.

- Dersom det etter 6. desember skulle vise seg at Elitele ikke innretter seg etter Forbrukerombudets standpunkt, vil Forbrukerombudet vurdere å fatte forbudsvedtak mot markedsføringen, eller bringe saken inn for Markedsrådet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.