RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ambulanse på villspor - gutt (4) døde

Sist oppdatert:
Mens desperate pårørende forsøkte å gjenopplive gutten, strevde ambulansen med å finne riktig adresse.

AMK-sentralen ved Ullevål universitetssykehus har iverksatt en intern gransking etter at en fire år gammel gutt fra Aurskog-Høland døde mandag formiddag. Mens pårørende desperat forsøkte å gjenopplive gutten, kjørte ambulansen på kryss og tvers uten å finne fram, skriver Romerikes Blad.

Kartverket ikke oppdatert
Den aktuelle veistrekningen hadde skiftet navn tidligere i år, og det digitale kartverket var ikke oppdatert. I tillegg ga oppringningen fra fasttelefon feil utslag på posisjoner på AMK-sentralens GPS-system.

- Denne saken er tragisk på flere måter. For oss som skal jobbe med et instrument vi må stole på, er det fortvilet å oppleve en slik svikt, sier avdelingssjef Rune Larsen ved Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral (AMK) ved Ullevål universitetssykehus til Nettavisen.

Brukte 16 minutter
Larsen opplyser at det tok 16 minutter fra meldingen kom til ambulansen nådde fram. Det er innenfor kravene til responstid, men han legger ikke skjul på at problemene med å finne fram i dette tilfellet førte til forsinkelse.

- På oppfordring fra oss ringte pårørende fra fasttelefon. Ringer du fra fasttelefon og gateadressen er registrert i det såkalte GAB-registeret, skal vi normalt få treff med en gang, men her fikk vi treff sju kilometer unna. Da er det svikt et eller annet sted, og vi jobber intenst med å finne ut hvorfor, sier Larsen.

Han vil ikke spekulelre i om en kortere utrykningstid kunne ha reddet gutten. Ullevål universitetssykehus gransker nå både den tekniske og medisinske siden av saken.

- For tidlig å konkludere
Assisterende IT-direktør Jan Rylund ved Ullevål universitetssykehus sier det er for tidlig å konkludere om hvor problemet oppsto i denne konkrete saken.

- Vi jobber kontinuerlig med kvalitetsforbedring. Denne konkrete saken er meldt inn som et avvik fordi kartferansen dukket opp feil hos AMK-sentralen, og vi jobber nå med å finne ut hvorfor, sier han til Nettavisen.

Rylund forteller at det digitale kartverket AMK-sentralen benytter i dag oppdateres to ganger i året. Dermed er det en teoretisk mulighet for feil i seks måneder. Det jobbes nå nasjonalt med en ny avtale med kartleverandør som innebærer oppdatering fire ganger i året.

GPS-posisjoner
Men ifølge Rylund er det vel så viktig å få riktige posisjoner på GPS-systemet gjennom innringerens telefon. Normalt får AMK-sentralen opp en nøyaktig kartreferanse avhengig av hvor du ringer fra, enten det er fasttelefon eller mobiltelefon, men også her ligger det feilkilder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere