RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Au da!

Foto: Øyvind Strand (Politiet)
Sist oppdatert:
Dette mente guttene var en fin måte å transportere firehjulingen på - klistret utenpå kassebilen!

(iOslo.no) Denne bilen ble i begynnelsen av juni stoppet på Framneslokket ved Filipstad i Oslo av Øyvind Strand i trafikk- og sjøtjenesten i Oslo politistrikt.

Har du bilder fra trafikken? Send en mail til tips@ioslo.no eller MMS til 1984 med kodeord IO!

Strand stoppet bilen rett før den skulle inn i Festningstunnelen. Sjåføren og kameraten hans hadde vært ute i skogen og kjørt med to firehjulinger.

- Guttene mente dette var en god og sikker måte å frakte firehjulinger på. Det var jeg ikke helt enig i, sier Strand ironisk.

Det hører med til historien at den andre firehjulingen hadde fått plass inne i bagasjerommet til varebilen.

Ekstreme tilfeller
Trafikkorpset har kommet over flere ekstreme tilfeller.

- Vi har sett flere ganger at tenåringene sitter bak og holder på lasten mens far eller mor kjører hjem fra møbelbutikken. Også har vi andre som nesten frakter huset sitt på taket, forteller politioverbetjent Jan Kristiansen i trafikk- og sjøtjenestens trafikkorps.

I de tilfellene er det ingen unnskyldning, ifølge Kristiansen.

- Å sikre lasten med barna er i drøyeste laget. De aller fleste later likevel til å være overrasket når vi stopper dem, sier han.

Feilpakking kan nemlig være svært farlig. Enten lasten faller av bilen, eller bilen krenger unaturlig på grunn av for tung eller ujevn last, kan følgende være fatale.

Tolv tonn i lasterommet
- Nylig avdekket vi en utenlandsk trailersjåfør som hadde en tolv tonn tung motor i lasterommet. Denne var bare festet med noen ufullstendige stropper, sier Kristiansen.

Motoren var så tung at den egentlig skulle vært sendt med spesialtransport. Sjåføren fikk en klekkelig bot.

- Er feil eller for dårlig sikring av lasten et problem blant utenlandske sjåfører?

- Vi har ikke noen statistikk på det, men mange utenlandske sjåfører, spesielt fra den gamle østblokken, har en annerledes oppfatning på sikring av last, sier Kristiansen.

Han har ett ønske for ferie- og flyttetrafikken i sommer.

- Husk på å ikke laste bilen mer enn den er konstruert for, og fordel vekten jevnt. I tillegg må sjåføren tenke på at bilens kjøreegenskaper forandres med tung last, sier Kristiansen.

Les flere nyheter fra iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere