RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Autofil-Larssen får pepper for reklame

Sist oppdatert:
Autofil-turbo Jan Erik Larssen får pepper fra NRKs journalistklubb for å bruke tv-konseptet til å selge bredbånd for Telenor.

Telenor starter nå reklamekampanjen «Online ADSL sponser julen» . 300.000 husstander over hele landet vil i disse dager få en videofilm på cd-rom med tilbud om billig bredbåndsoppkobling. Filmen er også lagt ut på Telenors hjemmeside.

Frontfigur i kampanjen er Jan Erik Larssen, kjent fra NRKs «Autofil» . I videoen opptrer Larssen i kjent stil fra NRK-programmene. Med voldsom entusiasme, hyl og skrik presenterer han bredbåndets velsignelse, skriver fagbladet Journalisten.

Leder i NRKs journalistklubb Sigmund Raanes er ikke like entusiastisk. Han mener det er uheldig at «enkelte får lov til å forkludre NRKs varemerke».

- Larssen legger seg så tett opptil stilen i NRK-programmet at det er meget uheldig. I realiteten selger han et varemerke og opptrer med det i andre sammenhenger. Det er også meget uheldig med en så sprikende praksis i NRK blant fastansatte, frilansere og til og med mellom fast ansatte. Alle journalister i NRK må vurderes likt når det gjelder etikk, og ingen skal kunne opptre som annonsefigurer for noen som helst, sier Raanes.

Tordis Aavatsmark, leder i NRKs underholdningsavdeling (FUHA), kjenner ikke til reklamevideoen, men svarer at siden Jan Erik Larssen er frilanser, gjelder litt andre regler for ham enn fast ansatte når det gjelder hva de kan foreta seg utenfor NRK.

Larssen fikk prisen for årets publikumsfavoritt i Gullruten tidligere i høst.

TV 2 Nettavisen har ikke lykkes i å få kommentar fra Larssen torsdag kveld.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere