*Nettavisen* Nyheter.

Avinor ser fremover

På sin fjerde dag på jobb som Avinor-sjef erklærte Sverre Quale storstilte planer. Og ro i rekkene.

21.04.06 16:43

Sverre Quale er leder for selskapet som var åsted for betydelig turbulens i fjor. Han erkjenner at 2005 var et vanskelig år for Avinor. Konflikten med flygelederne førte tilliten til Avinor ned på et bunnivå og nå er det gjort flere erkjennelser. Arbeidet med å finne ro i rekkene i gang.

I hovedtrekk har Avinors tillit blant folk flest sviktet.

Hovedårsaken til at dette har skjedd er at samarbeidet mellom ledelse og ansatte har sviktet. Samtidig ser Avinor en stor mulighet for enorm turismevekst. Det skal gi deg og meg billigere flybilletter. I tillegg vil det skape svært mange arbeidsplasser i årene fremover.

- Prioritet nummer én er sikkerhet, og å avvikle den viktige samfunnsjobben vi har, sa administrerende direktør i Avinor Sverre Qvale på dagens pressekonferanse.

Flygelederne
Få konflikter har skapt så mye frustrasjon og sinne hos de reisende og flyselskapene som den konflikten som har vært mellom Avinor og flygelederne i organisasjonen. Nå har man funnet mange av årsakene knappheten på flygeledere i landet.

De viktigste erkjennelsene man har gjort seg er at flygelederbehovet ble undervurdert. I 2003 hadde Avinor cirka 440 flygeledere i tjeneste samt 51 flygelederaspiranter under utdanning. Men så ble tre kull med utdanningsstart 2003/04 kansellert.

Tiltakene som nå gjøres for å begrense ulempene de reisende i første rekke blir påført er på kort sikt disse:

- Man skal stoppe lekkasje av flygeledere ved kritiske enheter. Derfor vurderes nå incentiver og muligheter for tilførsel av kapasitet, blant annet ved kryssutsjekking og nye flygeledere.

- Avinor vil inngå nærere samarbeid med flyselskapene om kapasitetssituasjonen og eventuelle omdirigering av trafikken.

- Luftromsrestriksjoner i perioder med lav trafikk

- Begrense negative operative konsekvenser av prosjektarbeid.

Avinor-ledelsen er overbevist om at de skal greie å reparere underskuddet på flygeledere i Norge.

- Jeg er overbevist om at vi i ledelsen skal greie å reparere underskuddet på flygeledere. 70 – 80 – 90 kan være et riktig antall. Akkurat i dag mangler det 50 flygeledere, sier direktør for flysikring i Avinor, Knut Skaar.

Vil senke avgiftene
En storstilt satsing skal gjennomføres dersom man får politisk gjennomslag for et kraftig investeringsløft de neste årene. Dette innebærer investeringer mellom 3 og 4 milliarder kroner. Quale opplyste at strategiplanen skal inngå i meldingen om Avinors virksomhet som legges fram for Stortinget til høsten.

Planene til Avinor innebærer at det på lang sikt skal skapes opp til 100 000 arbeidsplasser direkte og indirekte gjennom økt turisme, og i tillegg billigere billettpriser gjennom avgiftsreduksjoner på 10-15 prosent i 2007-08.

- Om Norge skal lykkes med sin turismesatsing må vi ha et vellykket flytilbud, sier Qvale.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.