Avinor skjerper rutinene

To møtende fly fra SAS og KLM holdt på å krasje lørdag fordi kontrollsentralen i Røyken ikke varslet om at de holdt samme høyde. Nå skal rutinene skjerpes.

12.01.06 14:55

Fredag møtes representanter for Avinor og Luftfartstilsynet for å gå gjennom flygelederens rapport og det øvrige underlagsmaterialet knyttet til nesten-katastrofen.

Hensikten er å gjennomgå de tiltakene som Avinor umiddelbart har igangsatt, samt identifisere ytterligere tiltak som kan iverksettes raskt.

Tiltak
Intensiteten på lydalarmene i kontrollsentralen er økt, og programvaren for konfliktvarslingssystemet skal gjennomgås med henblikk på å øke varslingstiden. Økt bemanning blir også vurdert.

Avinors egen interne undersøkelse påbegynnes førstkommende mandag, og vil sannsynligvis fullføres i løpet av en måned.

Pilotene ordnet opp
Nesten-kollisjonen involverte en Airbus 330-300 fra SAS Intercontinental på vei fra København til Washington med 255 passasjerer og et KLMs Fokker 70-fly på vei fra Trondheim til Amsterdam med 76 passasjerer.

Flyene var på vei mot hverandre i samme høyde men ble ikke varslet om dette av kontrollsentralen i Røyken, som har ansvaret for dette luftrommet. Flyenes eget system for varsling av kollisjonsfare slo derimot ut i begge flyene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.