Barn og unge lar seg ikke lure

42 prosent av barn og unge i Norden er positive til reklame. Men de lar seg ikke lure.

30.11.06 14:02

Det viser den ferske forskningsrapporten «Markedsføringskanaler til børn og unge i Norden», som tar for seg barn og unge fra 12 til 16 år.

- Jeg er ikke overrasket over at disse er en kompetent målgruppe. Men samtidig vil nok de fleste av oss svare at vi ikke lar oss rive med, selv om vi likevel påvirkes, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Nettavisen.

LES OGSÅ: Telefonsalg kan bli forbudt

En fjerdedel av de spurte sier at de er negative til reklame, og får skryt for sin oppvakthet av forskerne.

- De unge må betraktes som særdeles kompetente forbrukere, som utmerket kan gjennomskue de kommersielle aspekter - i hvert fall de fleste av de forskjellige markedsføringskanaler, heter det i rapporten.

Forskerne slår fast at de unge kundene ikke lar seg overtale så lett. Forbrukerombudet påpeker at reklamepåvirkningen nok er et større problem for de under 12 år.

- Vi får en del henvendelser på at ungdom sliter med mobiltelefoni - enten fordi de mottar uønsket SMS-reklame eller fordi det ikke opplyses godt nok hva produktene koster, sier Bjørn Erik Thon.

LES OGSÅ: Vil forby usunn reklame

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.