Besvimelsene er et mysterium

SAS har bedt om hjelp for å finne ut hvorfor antall besvimelser har økt på langtidstanseflyene. - Dette er et mysterium, sier operativ direktør i SAS.

17.01.06 19:11

De siste to årene har ekspertene i SAS jobbet på spreng for å finne ut hvorfor antall besvimelser på langdistanseflyene har økt. Problemet gjelder på Airbus 330 og 340 som flyr interkontinentale ruter fra Stockholm og København.

- For to år siden oppfattet vi ut fra statistikken at vi hadde en økning i antall besvimelser om bord i langdistanseflyene. I mine 20 år i SAS har jeg aldri vært med å bruke så mye ressurser på et slikt problem, sier operativ direktør Lars Mydland i SAS til TV 2 Nettavisen.

0,02 prosent
SAS opplyser til TV 2 Nettavisen at det er snakk om 0,02 prosent av passasjerene - altså én av 5000 - som besvimer.

- Vi synes det er grunn til å redusere denne statistikken. Folk besvimer om bord, men vi klarer ikke å løse problemet alene. På kortrutene er ikke dette noe problem. Problemene starter på flygninger over fire-fem timer, sier Mydland.

Til tross for de mange undersøkelsene, har SAS ikke klart å løse problemet. Nå har selskapet bedt flyprodusenten Airbus om å undersøke problemet.

Ikke på rad 17
TV 2 Nettavisen skrev tidligere onsdag at problemet gjaldt spesielt rad 17 om bord i flyene. Mydland avviser dette, og sier at problemet ikke ligger på spesielle flyseter.

- Problemet ligger ikke på rad 13 eller 17. Vi konstaterer at det ofte skjer etter måltid, og på nattflygninger når kroppsrytmen er annerledes. Vi fryktet først at det kunne skje med besetningen, men det har aldri skjedd, sier Mydland.

SAS lurte en stund på om problemet var redusert lufttilstrømning om bord i flyene, og om man skulle endre trykket i kabinen, eller om luftkondisjoneringssystemene ikke var gode nok.

- Vi trodde at luftkvaliteten kunne være årsaken, men det kan vi tilbakevise. Vi har gjort en mengde målinger og luften er bedre i flyene enn på et vanlig kontor. Våre leger sier at det ikke finnes argumentasjon for å endre luftkondisjoneringssystemet eller lufttrykket, sier Mydland.

Tror på mange ulike årsaker
Den operative direktøren i SAS tror personlig at problemet også gjelder for andre selskaper og flytyper, og at det ikke er én, men mange forklaringsfaktorer. Han peker på at kundegruppen på langdistanseflygningene har endret seg med årene, og at passasjerene sitter trangere enn tidligere. De sitter lenge stille på reisene.

- Vi tror det er en mengde fysiske og psykiske faktorer som kan være med å forklare problemet. Men i dag kjenner vi ikke årsaken, og vi klarer ikke å finne løsningen på egenhånd. Derfor vil vi samarbeide med alle som kan være med å løse problemet, sier Mydland.

Har du besvimt eller kjenner noen som har besvimt på et langdistansefly? Tips oss på vaktsjef@nettavisen.no

Diskuter saken i Veggavisen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.