Betalte 3000 kroner for en mobiltelefon han aldri fikk: - Folk er for godtroende

BLE SVINDLET: Ville du ha kjøpt mobiltelefon på denne måten? Mange lar seg lure av svindel på markedsplasser på nettet.

BLE SVINDLET: Ville du ha kjøpt mobiltelefon på denne måten? Mange lar seg lure av svindel på markedsplasser på nettet. Foto: (Nettavisen)

- Folk er for godtroende, sier politiet om de mange svindelsakene.

09.02.18 15:22

- Vi har ukentlig saker om folk som hevder seg svindlet, sier Anders Sunde-Eidem, leder for felles enhet for etterretning og etterforskning i Trøndelag politidistrikt, til Nettavisen.

Markedsplasser som Finn.no og nye tjenester som Shpock, LetGo og Facebook Marketplace er yndete steder for svindel, bekrefter politiet.

Mange av sakene har politiet rett og slett ikke kapasitet til å følge opp.

Ville kjøpe iPhone til sønnen

Ronny Moller (55) fra Sarpsborg skulle kjøpe mobiltelefon til sønnen sin og averterte sin interesse på Finn.no. Han fikk en henvendelse fra en mann i Trøndelag som kalte seg Petter og som hadde en ny iPhone 6s med 64GB minne til salgs. Han hevdet å ha fått den i reklamasjon på sin forrige.

Etter pruting ble de to enige om 3000 kroner for mobilen. Ronny ville ha pakkesporing og måtte dermed ut med ytterligere 100 kroner.

- Virket overbevisende

Beløpet ble overført til selgers konto, men noen mobiltelefon fikk Ronny aldri.

- Han virket overbevisende da jeg snakket med ham. Blant annet sendte han meg en videosekvens der han viste fram telefonen, forteller Ronny.

Men da han forsøkte å få fatt i selgeren, var han som sunket i jorden. Videre undersøkelser viste at telefonnummeret han fikk ikke gikk til mannen Ronny hadde snakket med. Det var benyttet et kontantkort som ikke lot seg spore. Pengene var overført fra Ronny Mollers konto i DNB til selgers konto i Sbanken. Møller kontaktet derfor Sbanken for å be om hjelp. Svaret derfra var at banken er bundet av strenge regler om taushetsplikt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ronny fra Sarpsborg skulle kjøpe mobiltelefon til sønnen sin, men ble lurt trill rundt på Finn.no. Foto: Privat

Banken: - Ingenting vi kan gjøre

«Sbanken ønsker veldig gjerne å hjelpe deg, men det er dessverre ingenting vi kan gjøre for deg i denne saken», lød svaret.

- Jeg synes det er helt forkastelig at banken skal gjemme seg bak taushetsplikten for å beskytte slike svindlere, sier Ronny Moller til Nettavisen.

Svindelsaken Ronny Moller forteller om er langt fra enestående. Det bekrefter politiet i Trøndelag. Det er de Moller har vært i kontakt med i håp om å få ordnet opp i sin sak.

Les også: - Vi har nærmest daglig henvendelser fra mennesker som har opplevd marerittet

- Ønsker at folk anmelder

- Vi må prioritere de mest alvorlige sakene, og det vil være saker vi ikke har kapasitet til å prioritere. Men vi ønsker at folk anmelder disse forholdene slik at vi får en oversikt over omfanget. Selv om det i hvert tilfelle kan dreie seg om mindre beløp, kan det være gjengangere som har lurt mange. Vi har en rekke pådømmelser i slike saker, sier Anders Sunde-Eidem i Trøndelag politidistrikt til Nettavisen.

Rådet hans til folk som skal kjøpe noe på markedsplasser på nettet er som følger:

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik var den innledende dialogen mellom Ronny og mannen som skulle selge ham en mobiltelefon. Prisen ble prutet ned til 3000 kroner. Foto: Faksimile

- For det første er det lurt å vise litt sunn skepsis. Hvis noe virker veldig billig, så er det kanskje lurt å være ekstra på vakt. Bruk tjenester som har betalingsgaranti og sørg helst for å møte selgeren ansikt til ansikt, sier politimannen.

- Er det ditt inntrykk at folk generelt er for godtroende?

- Ja, folk viser hverandre stor tillit, noen ganger for mye.

Ronny Moller forteller til Nettavisen at han politianmeldte svindleren og etter en stund fikk svar tilbake fra Trøndelag politidistrikt at forholdet var avgjort med påtaleunnlatelse. Årsaken var at vedkommende hadde andre straffbare forhold på seg og at mobilsvindelen trolig ikke ville ha medført noen tilleggsstraff.

Her er rådene for å unngå svindel

Hos Finn.no forteller Geir Petter Gjefsen, leder for Forbrukertrygghet, at svindelproblematikken er velkjent og at selskapet jobber aktivt for å avdekke svindel.

- Hvilke forholdsregler bør folk ta for å unngå svindel?

- Ikke forskuddsbetal for en vare dersom du er kjøper, og dersom du er selger må du være sikker på at du faktisk har fått pengene før du gir fra deg varen. Om du ikke har mulighet til å hente selv, er det en mulighet å benytte deg av familie eller venner i nærheten av selger til å hente det du skal kjøpe.

Han har dette rådet til folk som ønsker å betale før de har fått varen:

- Dersom du velger å forskuddsbetale er det lurt å gjøre litt undersøkelser først. Om man kjøper av en verifisert bruker på FINN.no har brukeren verifisert brukerkontoen med BankID, og selv om det bare står «Ola» som navn på brukeren, så vet FINN.no hvem sin BankID som ble brukt. I tillegg kan det være lurt å se på hvor lenge brukeren har vært på FINN, og om brukeren har noen vurderinger.

Gjefsen råder videre folk til å gjøre litt undersøkelser rundt det man skal kjøpe. Sjekk hvorfor produktet selges, har selger flere bilder, har selger kvittering? Husk også at postordre ikke er en erstatning for en sikker betalingsløsning! lyder rådet.

I likhet med politiet, ber svindeljegeren i Finn folk tenke seg om hvis tilbudet de får nesten er for godt til å være sant:

- Dersom tilbudet er for godt til å være sant er det noen ganger akkurat det!

- Hva gjør Finn.no for å hindre svindel og eventuelt stoppe svindlerne som bruker deres markedsplass?

- FINN.no har et eget team som jobber med forbrukertrygghet. Vi har annonsekontroll og meldingskontroll, og har blant annet sikkerhetsmekanismer som verifisert bruker (BankID verifisert) og SMS-verifisering på annonser i risikokategorier. Vi har et godt samarbeid med politiet og andre relevante instanser, som Tollvesenet, Skatteetaten og Mattilsynet. Vi oppfordrer videre alle brukere som opplever noe uønsket hos oss til å ta kontakt. Det er veldig mange av våre brukere som er flinke til å si ifra til oss dersom de oppdager noe mistenkelig, og jeg bruker å si at brukerne er en del av sikkerhetsteamet på FINN.no, sier Gjefsen, som gjerne vil understreke følgende:

- De fleste handlene går for seg akkurat som de skal, med både fornøyde kjøpere og selgere.

Gir ikke ut kundeopplysninger

Til Nettavisen sier Leif-Kjartan Bjørsvik, leder for kommunikasjon i Sbanken, at de tar alle meldinger om svindel på alvor og at de følger opp og iverksetter tiltak så langt det lar seg gjøre, men kundeopplysninger blir ikke utlevert til andre enn de som har krav på det:

- Sbanken er bundet av strenge regler om taushetsplikt og kan bare utgi kundeopplysninger der det foreligger hjemmel for det, eller samtykke fra den som har krav på taushet. Dersom politiet ønsker å få utlevert kundeopplysninger, legges det normalt fram et utleveringspålegg etter straffeprosessuelle regler. Banken utleverer kun opplysninger til myndighetene dersom det foreligger et tilstrekkelig rettslig grunnlag for slik utlevering, forklarer han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.