Maria Rita Del Picca Berglund parkerte i april i parkeringshuset på Sandens i Kristiansand. Hun betalte parkeringen gjennom appen Easypark, men da hun kom tilbake fra handleturen hadde hun fått bot. Det skriver Fædrelandsvennen (bak betalingsmur).

Les Q-parks svar: Nå snur parkeringsselskapet

Årsaken var at hun hadde tastet inn et siffer for mye i bilens registreringsnummer – i stedet for to 6-tall på slutten, hadde hun tastet tre. Hun og ektemannen klaget på boten, men fikk avslag fra Q-park. Paret tok saken til forliksrådet, der de vant frem etter en enstemmig avgjørelse i oktober. Blant annet begrunnes avgjørelsen med at det er en svakhet i betalingsappen, ettersom den ikke reagerer på antall siffer man taster inn. Q-park måtte betale omkostningene på 5245 kroner.

Les også: Bruker du parkeringsappen, er det 15 prosent dyrere å parkere

Denne uken ble Maria stevnet av Q-park, og må nå møte i tingretten.

- All god forretningsskikk og folkeskikk tilsier at selskapet skulle lagt saken død. Nå bruker de sitt økonomiske maktapparat til å presse oss forbrukere i kne, sier ektemannen til avisen.

Les også: Full krangel om P-bot - så kom et anonymt brev i posten

Paret frykter store utgifter om de ikke vinner frem, og forteller at saken har blitt belastende for småbarnsfamilien.

Q-park avviser at stevningen er økonomisk motivert. Markedsdirektør Kjetil Bratseth sier appen er internasjonal og må ta høyde for registreringsnummer av ulikt format, og at det er førers ansvar å taste korrekt registreringsnummer.

Oppdatering: Etter at FVN og Nettavisen omtalte saken, har Q-park snudd.

- Jeg har besluttet å ikke ta denne saken videre til tingretten, skriver administrerende direktør i Q-park, John Lien, til Nettavisen.

Les hele begrunnelsen her: Nå snur parkeringsselskapet