RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TIL RETTEN: Kristiansands-kvinnen fikk medhold i forliksrådet, grunnet appens utforming. Nå tar Q-park saken til tingretten. Illustrasjonsfoto
TIL RETTEN: Kristiansands-kvinnen fikk medhold i forliksrådet, grunnet appens utforming. Nå tar Q-park saken til tingretten. Illustrasjonsfoto Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

Betalte parkeringsbot, men tastet et siffer for mye - trekkes for retten

Sist oppdatert:
Fikk medhold i forliksrådet.

Maria Rita Del Picca Berglund  parkerte i april i parkeringshuset på Sandens i Kristiansand. Hun betalte parkeringen gjennom appen Easypark, men da hun kom tilbake fra handleturen hadde hun fått bot. Det skriver Fædrelandsvennen (bak betalingsmur).

Les Q-parks svar: Nå snur parkeringsselskapet

Årsaken var at hun hadde tastet inn et siffer for mye i bilens registreringsnummer – i stedet for to 6-tall på slutten, hadde hun tastet tre. Hun og ektemannen klaget på boten, men fikk avslag fra Q-park. Paret tok saken til forliksrådet, der de vant frem etter en enstemmig avgjørelse i oktober. Blant annet begrunnes avgjørelsen med at det er en svakhet i betalingsappen, ettersom den ikke reagerer på antall siffer man taster inn. Q-park måtte betale omkostningene på 5245 kroner.

Les også: Bruker du parkeringsappen, er det 15 prosent dyrere å parkere

Denne uken ble Maria stevnet av Q-park, og må nå møte i tingretten.

- All god forretningsskikk og folkeskikk tilsier at selskapet skulle lagt saken død. Nå bruker de sitt økonomiske maktapparat til å presse oss forbrukere i kne, sier ektemannen til avisen.

Les også: Full krangel om P-bot - så kom et anonymt brev i posten

Paret frykter store utgifter om de ikke vinner frem, og forteller at saken har blitt belastende for småbarnsfamilien.

Q-park avviser at stevningen er økonomisk motivert. Markedsdirektør Kjetil Bratseth sier appen er internasjonal og må ta høyde for registreringsnummer av ulikt format, og at det er førers ansvar å taste korrekt registreringsnummer.

Oppdatering: Etter at FVN og Nettavisen omtalte saken, har Q-park snudd.

- Jeg har besluttet å ikke ta denne saken videre til tingretten, skriver administrerende direktør i Q-park, John Lien, til Nettavisen.

Les hele begrunnelsen her: Nå snur parkeringsselskapet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere