Maria Rita Del Picca Berglund fikk i april parkeringsbot etter å ha brukt Easypark-appen da hun parkerte bilen i Kristiansand. Årsaken var at hun hadde tastet inn et siffer for mye i bilens registreringsnummer – i stedet for to 6-tall på slutten, hadde hun tastet tre.

Hun fikk medhold i Forliksrådet, men Q-park stevnet henne denne uken inn for Tingretten.

Les saken her: Betalte parkeringsbot, men tastet et siffer for mye - trekkes for retten

Etter at Fædrelandsvennen (bak betalingsmur), som først omtalte sake, og Nettavisen omtalt saken, har Q-park snudd.

- Jeg har besluttet å ikke ta denne saken videre til tingretten, skriver administrerende direktør i Q-park, John Lien, i en epost til Nettavisen.

Les også denne: Full krangel om P-bot - så kom et anonymt brev i posten

I Forliksrådets enstemmige avgjørelse er en av begrunnelsene at det er en svakhet i betalingsappen, ettersom den ikke reagerer på antall siffer man taster inn.

- Q-Park mener fortsatt bilførere har det formelle ansvaret for å taste rett registreringsnummer ved bruk av mobile betalingsløsninger. Noe som også er slått fast av Parkeringsklagenemnda, som er rett klageinstans for behandling av klager på denne type parkeringssanksjoner. Q-Park kommer også i fremtiden til å forholde seg til Parkeringsklagenemndas vedtak og ikke den feilaktige dommen i Forliksrådet. Dommen i Forliksrådet er uten betydning som rettskilde og det anses derfor som unødvendig å belaste tingretten med denne saken, sier Lien.

Han føyer til at Q-Park vil følge utviklingen videre.

- Dersom omfang av lignende saker øker vil fremtidige saker bli anket til tingretten.

Les også: Bruker du appen, er det 15 prosent dyrere å parkere