*Nettavisen* Nyheter.

Betinget bot etter Mohawk-forlis

Kapteinen på den norske sjøspeiderskuta «Mohawk II» slapp med en betinget bot etter forliset i 2004, mens den nederlandske trålerskipperen ble dømt til samfunnsstraff.

06.04.06 19:43

Den nederlandske sjøretten har nå avsagt dom etter forliset utenfor Vissingen i juli 2004, der den 100 år gamle sjøspeiderskuta «Mohawk II» kolliderte med en nederlandsk tråler og sank. «Mohawk II» var i ferd md å søke nødhavn da den kom på kollisjonskurs med tråleren.

Samfunnsstraff til trålerskipper
Trålerskipperen fikk 120 timers samfunnsstraff og 120 dagers betinget fengsel, mens kapteinen for de norske sjøspeiderne slapp med en betinget bot på 1.000 euro, skriver Aftenposten.no.

Føler lettelse
- Dette er så godt som en full frifinnelse for oss, sier Øyvind Berntsen, styremedlem i Sjøkorpset i Oslo, til TV 2 Nettavisen. Han har snakket med den norske kapteinen, en 55 år gammel mann fra Nesoddtangen, og sier han føler lettelse over dommen.

Mangelfulle sjøkart
Også den norske kapteinen må tåle kritikk i dommen, men Berntsen opplever at denne kritikken er beskjeden. Kritikken går blant annet på at sjøkartet kapteinen benyttet ikke var godt nok og at han lyttet på feil radiofrekvens. Berntsen minner om at «Mohawk II» ikke hadde planlagt å gå inn til Vissingen, men at de ville søke ly for dårlig vær.

- Det er en stor lettelse å være ferdig med dette. Saken har ligget over oss i lang tid. Nå vil vi bruke kreftene på å restaurere og sette «Mohawk II» på vannet igjen. Vi håper det kan skje sommeren 2007, sier Berntsen til TV 2 Nettavisen.

Speidere hoppet i vannet
De norske sjøspeiderne i alderen 14 til 19 år og deres ledere reddet seg ved å hoppe i vannet da 100 år gamle «Mohawk II» kolliderte med den nederlandsk fiskebåten. Ingen ble skadd i forliset.

Mens aktor i saken ville dømme den norske kapteinen til 200 dagers betinget fengsel og 10.000 euro i bot, fant retten at det holdt med en betinget bot på 1.000 euro, skriver Aftenposten.no.

Ifølge retten var «Mohawk II» på korrekt kurs i det sterkt trafikkerte farvannet da ulykken inntraff.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.