RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bjørn Kjos får dårligere betalt

(SCANPIX)
Sist oppdatert:
Og SAS skal mangle piloter.

Norwegian leverer meget bra passasjertall for september. Hele 32 prosent er fremgangen fra samme måned i 2009, kommer det frem i selskapets trafikktall som ble lagt frem onsdag.

Yield-fall
Seteinntektene per passasjerkilometer, eller yielden, har rast med hele 19 prosent sammenlignet med september i fjor. I samme periode har distansene steget med syv prosent.

Ettersom selskapet blant annet har faset inn flere fly har antallet passasjerer steget med pene 20 prosent det siste året. Fra 1.010.439 i september i fjor til 1.213.542 i september i år.

- En ny måned med kraftig passasjervekst viser at kundene gir oss tillit, noe vi er svært tilfreds med, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en melding.

Kabinfaktoren per flygning var i snitt 77 prosent som er på samme nivå som i fjor.

Selskapet opererte 99,4 prosent av de planlagte flygningene, hvorav 87,6, prosent gikk på oppsatt rutetid.

- Mangler piloter

SAS på sin side har problemer med å få flyene i luften grunnet mangel på piloter. Bare på Oslo Lufthavn Gardermoen vil selskapet mangle piloter til 20 flygninger om dagen, ifølge borsen.dk.

SAS opererer på et fleksibelt system der selskapet kan bruke arbeidstimer når det er mest bruk for det. Og selskapet har tatt litt for mange timer i de første tre kvartalene slik at det er mangel på pilottimer i siste kvartal. Mogens Holgaard i den danske pilotforeningen hevder situasjonen er den samme for SAS på Arlanda og Kastrup, som den er på Gardermoen, ifølge borsen.dk

SAS kjenner seg igjen i den beskrevne situasjonen, men vil ikke vedgå at det er en reell mange på piloter.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere