Blåser i Israel-boikott

Folk flest gir blaffen i SVs oppfordring til å boikotte israelske varer.

22.01.06 10:02

Ingen av de største dagligvarekjedene har registrert noen nedgang i salget av israelske produkter etter at SV satte i gang boikottkampanjen sin, viser en ringerunde Dagsavisen har foretatt.

Ifølge forbruksforsker Eivind Jacoblsen finnes det tre mulige årsaker til at norske forbrukere ikke følger oppfordringen til å boikotte israelske varer:

  • Folk flest synes ikke synes boikott er det riktige virkemiddelet. Mange er bevisste på faren for at en boikott kan ramme feil målgruppe.
  • Folk vet rett og slett ikke hva de skal boikotte. Det er vanskelig å finne israelske varer i frukt- og grøntdisken.
  • Norske forbrukere har ingen tradisjon for å boikotte varer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.