RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

REAGERER: Nor-Way Bussekspress reagerer på at de blir forskjellsbehandlet av regjeringen. Konsekvensen kan bli økte billettpriser for svært mange reisende.
REAGERER: Nor-Way Bussekspress reagerer på at de blir forskjellsbehandlet av regjeringen. Konsekvensen kan bli økte billettpriser for svært mange reisende. Foto: Ørn E. Borgen (Scanpix)

Busselskap: - 3,5 millioner reisende kan få økte priser

Nor-Way Bussekspress raser mot statsrådens forskjellsbehandling.

I neste års statsbudsjett økes momsen på persontransporttjenester fra 8 til 10 prosent. Samtidig lover samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) å kompensere de økte utgiftene, men bare for ikke-kommersielle selskap.

Dette rammer blant annet busselskapet Nor-Way Bussekspress hardt, som frakter om lag 3,5 millioner reisende i løpet av ett år.

Administrerende direktør Bjørn Østbye i Nor-Way Bussekspress liker dårlig at momsen på persontransport økes, og særlig rammer dem.

- Vi synes ikke det er noe særlig, for slik vi har oppfattet dette vil den økte momsen ikke få noen effekt på lokal kollektivtransport og tog. Mens vi ikke får noe kompensert, sier administrerende direktør i Nor-Way Bussekspress, Bjørn Østbye, til Nettavisen.

Les også: – Kollektivtransport ikke dyrere med høyere moms

- Skjevere konkurranse
Østbye sier han er svært overrasket over forskjellsbehandlingen det nå legges opp til.

- I utgangspunktet ønsker ikke vi å gjøre kollektivreiser dyrere for publikum, og det er her vi synes det skurrer litt. For det er tverrpolitisk enighet om at folk skal reise kollektivt. Da finner vi det en smule pussig at det ikke skal gjelde andre enn der staten eller det offentlige er inne og subsidierer, sier han, og påpeker:

- I et overordnet perspektiv burde det være like interessant om folk reiser kollektivt med et kommersielt selskap, eller et selskap som får midler fra det offentlige.

Han mener konsekvensen blir en uheldig konkurransevridning.

- Dette gjør konkurransesituasjonen enda skjevere, og særlig konkurransevridningen mot tog blir uheldig. I dag er det allerede en del som er urimelig, ved at NSB får dekket sosiale rabatter som ungdomsrabatt og honnørrabatt, men vi må dekke det selv, sier han.

- Kan bli økte priser
Busselskapet frakter årlig rundt 2,5 millioner reisende. I tillegg frakter de cirka én million passasjerer med flybussekspressen til Gardermoen.

- Så det er cirka 3,5 millioner totalt som rammes av dette, sier Østbye til Nettavisen.

- Betyr dette økte billettpriser for de reisende?

- Vi må enten ta det av egen margin, eller velte det over på kundene. Det har vi ikke tatt stilling til ennå, sier han.

- Hvor mye må dere i såfall øke prisene?

- Det har vi ikke regnet på ennå. I utgangspunktet er det en to prosents økning, men hvor mye det kan bli vet vi ikke. Vi har ikke lyst til å øke prisen ut, men alternativet går jo på marginene våre, sier den administrerende direktøren.

- Mer attraktivt å ta bilen
Når det gjelder kompensasjonen for den sosiale rabatten til NSB, har allerede Nor-Way Bussekspress tatt opp dette med departementet.

- Vi mener det kan være i strid med EUs regelverk, som vi i verste fall ønsker å prøve for ESA dersom vi ikke får et tilfredsstillende svar fra departementet. Momsøkningene er bare et ytterligere argument for konkurransevridningen, mener Østbye.

Han tror dessuten at flere vil velge bilen dersom prisene må økes.

- Den største konkurrenten vår er privatbilen, og her gjør jo de i hvert fall i teorien det mer attraktivt å ta bilen i stedet for å bruke bussen, gitt at vi tar det ut i økt billettpris, sier han.

NSB: - Blir ingen prisøkning
NSB bekrefter overfor Nettavisen at de ikke vil øke billettprisene.

- Vi forholder oss til det som står i statsbudsjettet. Det blir altså ingen prisøkning for reisende med tog, fordi at det blir kompensert fra staten, sier pressevakt i NSB, Liv Eggebø.

Ruter, som står for halvparten av landets kollektivtransport i Oslo og Akershus, har ikke bestemt seg for om momsøkningen vil bety økte priser.

- Nå skal vi se på budsjettet hva det totalt sett betyr for oss, så skal vi sammen med våre eiere seg på hva det betyr prisstrukturen neste år, sier pressevakt Trond Brekke i Ruter til Nettavisen.

Brekke opplyser at en ny prisstruktur skal være på plass 1. februar 2016.

Også Flytoget blir rammet av momsøkningen. Heller ikke de vil få kompensert økningen fra staten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere