Coast Air-fly fikk motortrøbbel

Et fly fra Coast Air måtte torsdag morgen stenge den ene motoren på vei fra Karmøy til Sandefjord.

15.09.05 10:26

Flyet måtte foreta en føre var-landing da målerne viste for høye temperaturer på motoren. Den ene motoren på flyet ble slått av, og flyet, et 19-seters to-motors Jetstream 31, landet ved hjelp av én motor.

Det var åtte passasjerer og et mannskap på to om bord i flyet, som skulle lande på Sandefjord lufthavn Torp klokka 07.30. Problemene oppsto cirka 15 minutter før landing.

- Vi opplevde ikke dette som noen nødlanding. Piloten ønsket ingen spesiell prioritering, og det var ikke av en slik karakter at han ønsket spesiell beredskap. Vi høynet beredskapen ved å ringe brannvesenet og sjekke at de var der, sier assisterende sjefflygeleder Rolf Aasen ved kontrolltårnet på Sandefjord lufthavn Torp til TV 2 Nettavisen.

Nødlandingen skjedde uten dramatikk.

- Passasjerene ble informert om situasjonen i luften og etter landing. Verken mannskap eller passasjerer opplevde situasjonen som dramatisk, sier direktør i Coast Air, Inge Sundfør, til TV 2 Nettavisen.

Målerne på flyet viste for høy eksosgasstemperatur på den ene motoren. Det kan indikere at motoren blir for varm, noe som kan bety fare for mekaniske skader.

- Alt tyder på at det var en såkalt indikasjonsfeil, men i henhold til prosedyrene ble motoren slått av for å unngå ødeleggelser, sier Sundfør.

Han sier det hører til sjeldenhetene at slike feil oppstår, men at et fly av denne typen kan fly også med en motor. Sundfør betegner det britisk-bygde Jetstream 31 som et trygt fly. Selskapet har sju slike fly i sin flåte. Flyene er inne til ukentlig sjekk hos teknisk personell. I tillegg sjekkes de viktigste instrumentene av mannskapet før hver avgang, opplyser Coast Air.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.