RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De døde på veiene

Sist oppdatert:
Hver uke dør i snitt en jente eller gutt mellom 15 og 25 år på norske veier.

Bildet av den hvite Audi TT-en som krasjet inn i et tre på Bygdøy utenfor Oslo 3. mai, har brent seg fast i netthinnene våre.

De tre ungdommene som mistet livet på Bygdøy 3. mai, søstrene Camilla Kristine (18) og Martine Elise (16) Birkeland Skullerud og sjåføren Ole-Thomas Feet (20), ble en del av den dystre statistikken over unge ble revet bort altfor tidlig.

Les også: - Sammen i sorgen

71 trafikkdrepte
Fra 1. januar 2007 og fram til midten av mai i år mistet 71 norske ungdommer i alderen 15-25 år livet i trafikkulykker – enten som sjåfør eller passasjer i bil eller moped. Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrå (SSB), Finansnæringens Hovedorganisasjon, Trygg Trafikk og Nettavisens egen oversikt.

71 dødsfall på snaue halvannet år tilsvarer mer enn et dødsfall i uken.

Har du tips om saken? Send e-post tilvaktsjef@nettavisen.no

«Nå er det over»
27. mai er det ett år siden Rebecca Fiskå (19) og kjæresten Preben satte seg inn i baksetet på en Nissan Skyline med over 300 hestekrefter.

Foran satt Rebeccas venninne Linn Cecilie Abelsnes (18) og sjåføren, som Rebecca knapt kjente.

Rebecca så kjæresten feste bilbeltet og gjorde selv det samme.

Sjåføren svingte ut på veien i normal fart. Men da han kom til Rimi-butikken på Dvergsnes utenfor Kristiansand, speedet han opp.

Verken Rebecca eller de to andre rakk å reagere eller å si ifra, før ulykken inntraff. Nissanen med de fire ungdommene skrenset og traff bilen som kom i motgående kjørefelt.

- Jeg så den møtende bilen og tenkte: «Nå er det over», forteller Rebecca til Nettavisen.

Bilbeltet ble redningen for Rebecca og kjæresten. Men Rebeccas tremenning og gode venninne, Linn Cecilie, hadde trolig ikke rukket å feste sikkerhetsbeltet før ulykken var et faktum.

- Hun ble kastet ut av vinduet på førersiden. Det er helt utrolig hvor lite det er som skiller liv og død. Jeg og kjæresten min overlevde, mens Linn Cecilie døde. Det er så urettferdig, sier Rebecca.

I den andre bilen satt en familie med to voksne og tre barn. Ifølge Rebecca fikk moren knust hofta, og er fremdeles på rehabilitering, ett år etter ulykken.

Selv sliter Rebecca med store smerter i nakken og er i dag 100 prosent sykmeldt. Kjæresten Preben måtte fjerne 30 centimeter fra både tykk- og tynntarmen og må nå bytte yrke.

Sjåføren må resten av livet leve med konsekvensene av ulykken han forårsaket.

Les også: Drev lekekjøring like før ulykken

- For sent å angre
- Han må leve med et liv på samvittigheten og er økonomisk ruinert i en alder av 20 år. Ikke bare har han ødelagt for seg selv. Linn Cecilies foreldre har mistet en datter. og søstrene hennes har ikke lenger noen storesøster å se opp til, sier Rebecca.

Til andre ungdommer vil hun si:

- Det er nå livet deres begynner. Hvis dere sitter på med en som kjører som en idiot, så si ifra. Det redder liv! Ikke la en biltur ødelegge for resten av deres liv. Det er for sent å angre i ettertid, slik jeg gjør.

UP-sjef Odd Reidar Humlegård sier mange av de unge trafikkofrene er jenter som sitter på med eldre gutter.

- Jenter må sette foten ned og si ifra om at sjåføren må senke farten, sier Humlegård til Nettavisen.

Rebecca rakk aldri å be ulykkessjåføren om å senke farten. Det hele skjedde så fort. Fra han begynte å gasse på, til det smalt, tok det i underkant av 30 sekunder, anslår hun.

- Jeg hadde en litt ekkel følelse da jeg satte meg inn i bilen den dagen. Sjåføren kunne lett se misunnelsen i øynene på kjæresten min, så han skulle nok tøffe seg litt ekstra.

Bilen var høyrekjørt, og kombinasjonen av høy fart og det at han ikke var vant med bilen er nok årsaken til ulykken, tror hun.

Først i ettertid fikk Rebecca og kjæresten vite at sjåføren ikke hadde førerkort.

- Ingen er udødelige
Før ulykken hadde ikke Rebecca noe forhold til trafikkdøden. Alle ofre var bare tall i statistikken.

- Jeg var russ den våren ulykken skjedde. I forbindelse med russefeiringen kom det en mann på 40 år i rullestol til skolen vår. Han fortalte om hvordan det er å bli utsatt for en trafikkulykke. Men det hele virket så fjernt, en tenker at det aldri kommer til å skje en selv. 27. mai det året lærte jeg at ingen er udødelige.

For Rebecca ble det å overleve ulykken som å få livet i gave på nytt. Savnet etter hennes gode venninne og tremenning er smertefullt.

- Livet til Linn Cecilie hadde nettopp begynt. Hun var så glad i bil og hadde akkurat fått lappen. Jeg tror hun var på det lykkeligste da hun døde. Hun fikk aldri oppleve det å flytte hjemmefra og kjøpe ny leilighet, aldri oppleve få egne barn.

Krasjet i tunnel
Hans-Jørgen Olsen (18) mistet livet etter at bilen han kjørte krasjet i Tromsøysundtunnelen 23. februar i år.

Les også: Dødsulykke i Tromsø

- Mitt råd til alle unge førere er: Vær forsiktige! Livet er skjørt, det kan være over på et sekund, sier hans stemor Mona Olsen til Nettavisen.

Hun har knapt ord for hvor tung sorgen er å bære i ettertid.

- Det er så grusomt å rammes. Jeg håper forebyggende trafikkarbeid gjør at unge trafikanter opptrer mer forsiktig.

En annen mann på 20 år omkom også i ulykken. Ett år tidligere omkom en 17-åring, da bilen han satt i smalt i den samme tunnelveggen.

Unge og risikovillige
Etter ulykken på Bygdøy har ungdom og trafikksikkerhet igjen blitt et stort tema i media. Trygg Trafikk har fremmet forlag om å innføre kjørebegrensninger for ungdom i helgene og på nattetid. Frp har vært på banen og foreslått 16-års aldersgrense for førerkortet.

UP-sjef Odd Reidar Humlegård tror ingen av tiltakene vil få bukt med problemet unge råkjørere.

- Å innføre kjørerestriksjoner vil ramme svært mange – spesielt unge jenter – som er veldig ansvarsfulle i trafikken. Det er kun en svært liten gruppe unge gutter som tar en høy og bevisst risiko når de sitter bak rattet. For denne svært marginale gruppen hjelper ikke holdningskampanjer eller lignende. Disse unge sjåførene må fratas førerkortet for en periode – det er det eneste språket de forstår.

Sivilt UP
Ifølge UP-sjefen har de som blir drept, eller forvolder andres død i trafikken, enten kjørt fort, vært ruspåvirket eller latt være å bruke bilbelte.

Siden 2004 har Utrykningspolitiet (UP) økt bruken av sivile politibiler betraktelig. Samtidig har antall førerkortbeslag skutt i været.

- Vi ser av undersøkelser at det er ikke er konsekvensene av en trafikkulykke som skremmer gruppen av risikovillig gutter. Fartsbokser og ordinære fartskontroller forhindrer dem heller ikke i å kjøre fort. Det er det å bli stoppet av politiet som de frykter mest av alt. Derfor har vi økt antall sivile biler og motorsykler i UP, sier Humlegård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere