*Nettavisen* Nyheter.

De siste bildene

1. styrmann Geir Syversen publiserte de siste bildene fra «Bourbon Dolphin» på nett. Les hans forklaring og se bildene.

25.04.07 13:25

ÅLESUND/OSLO (Nettavisen): Den 9. april publiserte 1. styrmann Geir Syversen på «Bourbon Dolphin», en rekke bilder av båten på et dansk nettforum.

Se bildene og innleggene her

Nettavisen og TV 2s Sturla Dyregrov er i Ålesund og følger sjøforklaringen etter Borboun Dolphin-forliset. 1. styrmann Geir Syvertsen forklarer seg nå. Les hans innledende forklaring lenger ned i saken.

Se TV 2 Nyhetskanalen live her

- Ligger og driver
Her kommer det frem at skipet skal flytte ankrene til boreriggen «Transocean Rather», men er forhindret på grunn av grov sjø, skriver VG idag. På forumet skriver 1. styrmann Syversen små rapporter til andre interesserte i det danske nettforumet som dreier seg om skip og ferger. De andre brukerne i forumet skryter av bildene, og påpeker at de håper dette ikke blir de siste bildene de får se. «Ja vi ligger her i Atlanterhavet mellom Færøyene og Shetland og driver med riggmove. Prøver å legge ved noen fotos av min dag som styrmann her på Bourbon Dolphin».
Han viser bilder av bølger som slår opp over båten, og skriver følgende: «Begynner å friske godt på bølgehøyden» er nå oppe på sitt max og vi sier stopp i videre arbeid». Tre dager etterpå kommer innlegget «Bourbon Dolphin har kantret,» fra en av de andre brukerne.

Sjøforklaring i dag

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Scanpix


I dag klokken 09:30 startet sjøforklaringen i Ålesund. Her vil tre av de sju overlevende fra mannskapet forklare seg. Det er styrmann Geir Syversen (37) fra Fredrikstad, matros Egil Hafsås (36) fra Stadlandet og Matros Per Jan Vike fra Herøy (56). Frank Reiersen fra Tromsø var kaptein om bord i Bourbon Dolphin på det andre skiftet. Han var ikke med da ulykken skjedde, men vil også forklare seg.

Både Nettavisen og Nyhetskanalen er på plass i Ålesund for å følge sjøforklaringen utover dagen.

Se innledningen til sjøforklaringen her

-Krasjet nesten
Geir Syversen (31) hadde vært førstestyrmann i bare to uker, og var på første turen med Bourbon Dolphin, da ankerskipet forliste 75 nautiske mil vest for Shetland 12. april i år.
Ulykkesdagen stod Syversen opp klokken 12.30. Han spiste lunsj før vaktbytte på brua.

Det var høy sjø og mye vind denne dagen, med en bølgehøyde på 2,9 meter.

Bourbon Dolphin skulle løsne ankrene på riggen Transocean Rather.

Ved vaktbytte klokken 13 var kjettingen på riggen koplet til Dolphin og et tredje fartøy – Highland Valour – skulle bistå Dolphin.

Syversen beskrev de påfølgende to timene under sin sjøforklaring som svært dramatiske. Highland var nær ved å kollidere med Dolphin. Takket være en snarrådig overstyrmann på Dolphin, som ga full gass, ble en kollisjon unngått.

I tillegg var samarbeidsproblemene med fartøyet så store at kapteinen på Dolphin så seg nødt til å komme ut.

- Etter 30 sekunder kom kapteinen på bruen. Han ropte ordrett over til Highlander: ”Vet du forskjell på nord-vest og syd-øst?”, forklarte Syversen.

Klikk på bildet for å forstørre.





Bourbon Dolphin-tragedien
Ankerhåndteringsfartøyet «Bourbon Dolphin» kantret 75 nautiske mil vest for Shetland kl. 18.20 torsdag 12. april. 14 nordmenn og én danske var om bord da ulykken inntraff. Fem av sjøfolkene er savnet, mens tre er bekreftet omkommet. Søndag 15. april sank «Bourbon Dolhpin», som inntil da hadde ligget med kjølen i været. Vraket av Bourbon Dolphin ligger nå på 1.100 meters dyp.

Skipet er et 75 meter langt og 17 meter bredt ankerhåndteringsskip. Er eid av det norske rederiet Bourbon Offshore Norway i Fosnavåg på Sunnmøre. «Bourbon Dolphin» er bygget på Ulstein Verft AS. Det ble levert høsten 2006.

Her kan du lese alt om den tragiske ulykken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.