*Nettavisen* Nyheter.

De skal tegne stasjonene på Fornebubanen

Vinnerne av arkitektkonkurransen for Fornebubanen er kunngjort.

26.11.18 16:31

Mandag kunngjorde etaten Fornebubanen og Norske arkitekters landsforbund (NAL) vinnerne av arkitektkonkurransen for Fornebubanen.

Se video fra kunngjøringen lenger ned i saken.

I alt skal det bygges seks nye stasjoner langs T-banelinjen; Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu.

Her er vinnerne av konkurransen om de ulike stasjonene:

  • Skøyen stasjon: «Lyssprekk» av Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.
  • Vækerø stasjon: «Bergtatt» av Gottlieb Paludan Architects, København.
  • Lysaker stasjon: «Lysakers hjerte» av Asplan Viak, Longva arkitekter, Arup, London.
  • Arena (Fornebuporten): «Himmelen under» av Zaha Hadid Architects, London og A-lab, Oslo.
  • Flytårnet: «Volare» av Mestres Wåge Arkitekter AS, Oslo Barcelona, Imago-Aterlier de Arquitectura Engenharia Lda, José Gigante-Arquitecto Lda.
  • Fornebu: «Underjordisk landskap» av Zaha Hadid Architects, London og A-lab, Oslo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Vinnerforslag for Fornebuporten. Foto: (Zaha Hadid Architects og A-lab)

Klikk på bildet for å forstørre.

Vinnerne av arkitektkonkurransen for Fornebu stasjon. Foto: (Zaha Hadid Architects og A-lab)

Klikk på bildet for å forstørre.

«Lysakers hjerte» av Asplan Viak, Longva arkitekter, Arup, London. Foto: (Asplan Viak)

Klikk på bildet for å forstørre.

Lysaker T-banestasjon. Illustrasjon. Foto: (Asplan Viak)


Kan stå klar i 2025

Den åtte kilometer lange Fornebubanen er anslått å koste 11 milliarder kroner (2014-kroner). Går alt på skinner, står den klar til 2025.

Fornebubanen er en av de store satsingene på framtidig kollektivtilbud som ligger inne i Oslopakke 3 og som finansieres med store innhugg i Oslo-budsjettet.

- Inspirerende og givende

- Oppgaven har vært svært inspirerende og givende, sier Bård Helland, leder for Asplan Viaks arkitekturavdeling i Oslo i en pressemelding. Firmaet var med på å vinne konkurransen om Lysaker stasjon.

Arup, Longva arkitekter og Asplan Viak etablerte et team høsten 2017 for å søke om prekvalifisering til designkonkurranse om nye stasjoner langs Fornebubanen. Teamet ble plukket ut til å konkurrere om Lysaker stasjonen.

Selve stasjonshallen på Lysaker blir et høyt rom med direkte dagslys gjennom åpninger i taket og fra adkomstbygget ned langs rulletrappen.

- Største utbygging etter andre verdenskrig

Fornebubanen sier de så raskt som mulig vil starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne.

- Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til NTB.

Les også: Fornebubanen blir én milliard kroner dyrere - ventes ferdig i 2025

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik er den planlagte traseen for Fornebubanen, som forbinder Majorstuen stasjon med tre nye stasjoner på Fornebu; Arena, Flytårnet og Fornebu senter. Foto: Faksimile (Fornebubanen)

Fornebubanen gjennomførte tidligere i år en arkitektkonkurranse på utforming av de seks stasjonene, fire av dem ligger i Bærum kommune. Det ble sendt inn 18 designforslag, tre på hver stasjon. 14 ulike arkitektkontorer ble prekvalifisert til å levere inn sine bidrag.

- Vi planlegger å sette spaden i jorda i 2020, uttalte direktør Irene Måsøval i den nyopprettede etaten for Fornebubanen i Oslo kommune til Nettavisen i september. Hun har en stab på 22 personer som skal jobbe fram den store t-banesatsingen, en satsing Oslo og Akershus står sammen om.

Les også: - Ønsker ikke mini-Manhattan på Fornebu

Mer om vinneren av arkitektkonkurransen på arkitektur.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag