RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De skal tegne stasjonene på Fornebubanen

Sist oppdatert:
Vinnerne av arkitektkonkurransen for Fornebubanen er kunngjort.

Mandag kunngjorde etaten Fornebubanen og Norske arkitekters landsforbund (NAL) vinnerne av arkitektkonkurransen for Fornebubanen.

Se video fra kunngjøringen lenger ned i saken.

I alt skal det bygges seks nye stasjoner langs T-banelinjen; Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu.

Her er vinnerne av konkurransen om de ulike stasjonene:

  • Skøyen stasjon: «Lyssprekk» av Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.
  • Vækerø stasjon: «Bergtatt» av Gottlieb Paludan Architects, København.
  • Lysaker stasjon: «Lysakers hjerte» av Asplan Viak, Longva arkitekter, Arup, London.
  • Arena (Fornebuporten): «Himmelen under» av Zaha Hadid Architects, London og A-lab, Oslo.
  • Flytårnet: «Volare» av Mestres Wåge Arkitekter AS, Oslo Barcelona, Imago-Aterlier de Arquitectura Engenharia Lda, José Gigante-Arquitecto Lda.
  • Fornebu: «Underjordisk landskap» av Zaha Hadid Architects, London og A-lab, Oslo.

Vinnerforslag for Fornebuporten.
Vinnerne av arkitektkonkurransen for Fornebu stasjon.

«Lysakers hjerte» av Asplan Viak, Longva arkitekter, Arup, London.

Lysaker T-banestasjon. Illustrasjon.


Kan stå klar i 2025

Den åtte kilometer lange Fornebubanen er anslått å koste 11 milliarder kroner (2014-kroner). Går alt på skinner, står den klar til 2025.

Fornebubanen er en av de store satsingene på framtidig kollektivtilbud som ligger inne i Oslopakke 3 og som finansieres med store innhugg i Oslo-budsjettet.

- Inspirerende og givende

- Oppgaven har vært svært inspirerende og givende, sier Bård Helland, leder for Asplan Viaks arkitekturavdeling i Oslo i en pressemelding. Firmaet var med på å vinne konkurransen om Lysaker stasjon.

Arup, Longva arkitekter og Asplan Viak etablerte et team høsten 2017 for å søke om prekvalifisering til designkonkurranse om nye stasjoner langs Fornebubanen. Teamet ble plukket ut til å konkurrere om Lysaker stasjonen.

Selve stasjonshallen på Lysaker blir et høyt rom med direkte dagslys gjennom åpninger i taket og fra adkomstbygget ned langs rulletrappen.

- Største utbygging etter andre verdenskrig

Fornebubanen sier de så raskt som mulig vil starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne.

- Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til NTB.

Les også: Fornebubanen blir én milliard kroner dyrere - ventes ferdig i 2025

Slik er den planlagte traseen for Fornebubanen, som forbinder Majorstuen stasjon med tre nye stasjoner på Fornebu; Arena, Flytårnet og Fornebu senter.

Fornebubanen gjennomførte tidligere i år en arkitektkonkurranse på utforming av de seks stasjonene, fire av dem ligger i Bærum kommune. Det ble sendt inn 18 designforslag, tre på hver stasjon. 14 ulike arkitektkontorer ble prekvalifisert til å levere inn sine bidrag.

- Vi planlegger å sette spaden i jorda i 2020, uttalte direktør Irene Måsøval i den nyopprettede etaten for Fornebubanen i Oslo kommune til Nettavisen i september. Hun har en stab på 22 personer som skal jobbe fram den store t-banesatsingen, en satsing Oslo og Akershus står sammen om.

Les også: - Ønsker ikke mini-Manhattan på Fornebu

Mer om vinneren av arkitektkonkurransen på arkitektur.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere