RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Deilig båt for late dager

Sist oppdatert:
Chaparral 215 er herlig tilbakelent – men hvorfor ser kablene ut som ukokt spagetti?

Enkelte kvaliteter må til for at noe skal kunne kalle seg en vellykket cuddybåt. Det gjelder blant annet god soveplass for to, stor cockpit og en dieselmotor som kan pynte på turbudsjettet.

Chaparral 215 ssi har alt dette. Sammenlignet med konkurrentene er den også relativt rimelig – og blir dermed en passende båt for dem som ønsker mer enn en dagstur til sjøs.

Ikke ville Vesten
Navnet Chaparral gir kanskje snarere assosiasjoner til «ville Vesten», enn til daycruisere.

Men selv om merket ikke er spesielt kjente her til lands, er det ingen grunn til å stille spørsmål ved produsentens kompetanse. Chaparral Boats Inc. har laget lystbåter i over 40 år og er en av verdens største produsenter.

215 ssi er den minste cuddybåten blant de 30 båtene i stallen, med sine knapt 7 meter. Den er en relativt typisk amerikaner med svulstig kunstskinnpolstret interiør, kneppbare tepper i dørken og nedfellbart copilotsete. Men her finnes også drinkpantry med vask og en førerposisjon som sørger for en ordentlig tilbakelent cruisingfølelse.

Det er i det hele tatt lett å forstå at komfort står øverst på listen hos denne produsenten. Den omfattende utstyrslisten slår knockout på de fleste små, nordiske konkurrenter.

Lyst på spagetti?
Med tanke på at produsenten har bygd båter siden tidlig på sekstitallet, er det imidlertid vanskelig å forstå enkelte av løsningene om bord.

For det første ser store deler av det elektriske anlegget ut som en floke overkokt spagetti, spesielt i motorrommet.

Under akterbenken styrbord finner vi dessuten et stort hull som gir innsyn til motorrommet, men denne luken er bare tildekket av en kneppet kunstskinnlapp. Heldigvis har importøren nå i ettertid visstnok fått montert en fast dør til luka.

Da er vi langt mer fornøyde med cuddyen – eller den lille kabinen. Dette er den største vi har sett i klassen, med fin køyeplass for to voksne personer. I motsetning til det vi er vant med fra amerikanerne, er det her ingen grelle interiørfarger som ødelegger stemningen.

Ute på sjøen kommer cruisingegenskapene i Chaparralskroget for en dag. En liten amerikaner med dieselmotorisering er uvant kost, men etter en rundtur sitter vi igjen med et positivt inntrykk.

Båten er lettmanøvrert og trygg, selv om den går litt på nesa. Et større og tyngre motoralternativ gir nok bedre balanse.

116 dieselhester gjør ikke dette til noen racer. Men toppfart på 30 knop og forbruk på godt under literen per nautiske mil er mer enn godkjent.

Et overraskende lavt støynivå – 75 desibel ved toppfart – er dessuten med på å gjøre dette til et brukbart turalternativ.

Testen er hentet fra Kastloss / Vi Menn Båt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere