RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den store is-testen

Sist oppdatert:
Etter høylytt diskusjon har TV 2 Nettavisens testpanel kåret favoritter og verstinger blant årets fargerike og oppfinnsomme isnyheter. Her er resultatet.

Testpanelet bestående av fem 13-åringer fra Oslo tok oppgaven alvorlig da de ble invitert på testsmaking av sommerens isnyheter hos TV 2 Nettavisen.

13 av sommerens nye småis fra Nestle, Diplom Is og Hennig Olsen Is ble jevnt over tatt godt imot blant testerne.

God sjokolade-respons
Nestles «Extreme Gold» var første is ut, og fikk god respons fordi den inneholder mye sjokolade.

«Magic» og «Fun stix» fra samme produsent fikk også gode karakterer, hvor sistnevnte raskt ble utropt til typisk sommeris, men med for falsk på smak til å bli favoritt.

- Kjedelig vanilje
Hennig Olsens «Creme Classic Vanilje» (bildet) ble en liten nedtur.

- Så kjedelig med bare vanilje, sa Emilie Eriksen. Samme dom fikk « Dream Appelsin» og «Lollipop Push» fra Diplom-is og « Kaptein Sabeltann Cola og Appelsin» fra Hennig Olsen.

«Gigant Choco XL» fra Diplom Is lå oppe blant favorittene.

- Luftig og kremaktig! Og godt trekk, opplyste Gina Hovland.

Jente- og guttesmak
Det var imidlertid forskjell på smaken blant guttene og jentene. Best ut blant sistnevnte kom «Kings Ice» (bildet) fra Hennig Olsen. Dette er en av testens største is, med kjeksbeger fylt med sjokolade og is med både jordbær og sjokolade.

- Den ser veldig fristende ut og smaker kjempegodt, mente Nora Holand.

Blant guttene var det Diplom Is sin nye «Royal Fruits pære» som kom ut som testens vinner.

- Den var frisk, god og også saftis. Saftis er best, sa Emil Hafslund.

Testens verstinger
Testens tre «verstinger» var de alle imidlertid enige om.

Det var «Ice Tea Peach» (bildet) fra Hennig Olsen - «altfor sterk, falsk smak», «Crazy Jungel» fra Diplom Is - «kvalmende jordbær-is», og «testens verste» av de vonde, ifølge panelet - «Royal Sjokolade» fra Diplom Is. «Voksen-is med mandelsmak!» kom det kontant fra alle sammen.

På spørsmål om hva de selv så etter når de skulle kjøpe is, var panelet igjen ganske enige i hva de likte. Store saft-iser står høyt på listen på en varm dag.

Prisen er viktig
- At isen har sjokoladetrekk, trakk Audun Formo Hay fram som viktig, og fikk støtte av de andre.

Noe mer overraskende var det at prisen er en viktig og avgjørende faktor når tenåringene skal kjøpe is.

- Er isen dyr, gidder vi ikke å kjøpe, var de alle enige om.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere