RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor blir barna fete

Sist oppdatert:
De kjøres til skolen og ser TV 40 timer i uka. Blant annet.

(SIDE2): Lite aktivitet og for mye brus får skylda for at norske barn blir mer og mer overvektige. Utviklingen går mot et folkehelseproblem og undersøkelser viser at overvekt som barn også gir overvekt som voksen.

Farlig trend
Grunnen er ifølge Sosial- og helsedirektoratet endring i mattilgangen og sosiale ulikheter og det er ikke bare i Norge man ser den farlige trenden. I Europa har fedme økt med 10-50 prosent de siste ti årene og så mye som 75 prosent i mange utviklingsland.

Overvekten kan stoppes tidlig dersom barn begynner å røre seg mer og spiser mindre sukker.

HER ER NOEN AV GRUNNENE TIL AT BARNA VÅRE LEGGER PÅ SEG:

4 av 10 norske barn kjøres til skolen (6-12 år)

En tiåring sitter gjennomsnittelig 10 timer hver dag.

Barn og ungdom i alderen 11-16 år sitter stille og ser på TV, PC eller gjør lekser i gjennomsnitt 40 timer per. uke utenom skoletid.

Dobbelt så mange 16-åringer på yrkesfaglig studieretning som på allmennfaglig var inaktiv på fritiden.

Blant 15-16 åringer i Norge drikker tre til fem prosent av alle jenter fire glass brus eller mer til daglig.

Potetinntaket har stupt, mens det har vært en stor økning i andre potetvarer som pommes frites og chips.

HER ER NOEN AV GRUNNENE SOM MAN MED SIKKERHET VET AT FOREBYGGER OVERVEKT

Fysisk aktivitet

Høyt fiberinnhold

Bra og støttende skolemiljø

Langvarig amming

- Det fungerer ikke med adferdsendring over kort tid, sier divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet Knut-Inge Klepp til Side2.

Da sosial- og helsedirektoratet gikk gjennom 22 publiserte studier hvorav 19 skolebaserte intervensjoner, 1 samfunnsbasert studie rettet mot familier med lav inntekt og 2 familiebaserte studier rettet mot barn med fete foreldre fant forfatteren ut at å fokusere på adferdsendring over kort tid ikke er effektivt.

Foreldre må delta
De fleste av studiene hadde en positiv effekt på kosthold eller aktivitet, men få hadde noen effekt på vektstatus. Det som må proriteres er langtids intervensjoner og strukturelle tiltak med samtidig fokus på adferdsendring. «Brukergruppen» (foreldre, barn, skole osv..) må få delta i utformingen av strategiene for å få en stor og vedvarende effekt.

Viktige mål
Klepp mener de viktigste målene for kostholdet vårt generelt sett er mer grønnsaker, poteter, frukt og bær, grove korn og brødvarer, fisk og sjømat. Ting vi med fordel bør spise og drikke mindre av er sukker, søtsaker, brus, snacks, fete potetprodukter, fete mel- og kjøttprodukter.

(Kilder: shdir, fhi, Tidsskrift for den norske legeforeningen)

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere