*Nettavisen* Nyheter.

Derfor forliste Dolphin

Syv nordmenn og en danske mistet livet da «Bourbon Dolphin» forliste. I dag avslørte styrmannen hva som gikk så fryktelig galt.

26.04.07 09:06

SUNNMØRE TINGRETT (Nettavisen): Førstestyrmann Geir Syversen (31) var øyenvitne til alt som gikk galt torsdag for 13 dager siden, da ankerskipet Bourbon Dolphin forliste utenfor Shetland.

LES OGSÅ: - Så David (14) forsvinne

LES OGSÅ: De siste bildene

Se innslaget på TV 2 Sumo her

Syversen gikk på vakt klokken 13 ulykkesdagen. To timer senere lå skipet med 90 graders slagside. De 15 om bord falt i sjøen – åtte av dem kom seg aldri opp igjen.

Se grafikken øverst i saken

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Scanpix)

Problemene startet
«Bourbon Dolphin»s oppgave var å løsne ankrene på en rigg. Som førstestyrmann stod Syversen hele tiden på brua og deltok i operasjonen med å løsne kjetting.

Alt gikk etter planen – helt til Dolphin ved 15-tiden rutinemessig ba om assistanse fra et tredje fartøy, ankerhåndteringsfartøyet Highland Valour.

Se video av havaristen nederst i artikkelen

Under sin sjøforklaring beskrev Syversen store samarbeidsproblemer med Higland Valour de påfølgende to timene. Dette fartøyet mislyktes gang på gang i å kople seg til Dolphins ankerkjetting, noe som resulterte i at Highland var nær ved å kollidere med Dolphin.

- Highland driftet i stor fart mot oss. Hadde det ikke vært for at overstyrmannen på Dolphin var snarrådig og ga full gass så ville vi kollidert, fortalte Syversen.

Kapteinen reagerte
Highland begikk, slik Syversen beskrev det, så store feil at kapteinen på Dolphin til slutt kom ut på brua.

Han ropte ordrett over til Highlander: «Vet du forskjell på nord-vest og syd-øst?», gjenfortalte Syversen.

Sjette gang Highland Valour prøvde å feste seg til Dolphins ankerkjetting og mislyktes, fikk Dolphin store problemer.

Klokken var nå blitt 16.55, og det var store bevegelser i skipets babord side. Overstyrmann la ballast for å unngå krenging, uten hell.

For så gikk det fryktelig galt.

«Nå går jeg»
- Kjettingen føk over til babord ytre side. Dette medførte at vi fikk stor slagside på 90 grader mot babord. Store deler av akterdekket forsvant under vann. Da var klokken cirka tre minutter over fem, fortalte Syversen.

Syversen reiste seg fra stolen sin på brua og sa: «Nå går jeg».

- Da ba kapteinen meg om å trykke på nødknappen, noe som skulle føre til at all kjetting løsnet og havnet på havbunnen.

Men det Syversen regnet med skulle skje, skjedde ikke. På displayet så han at skipet ga ut kun 12 meter kjetting i minuttet. På dette tidspunktet hadde Dolphin 1500 meter med kjetting ute.

Glapp taket
Syversen begynte å gå over mot styrbord side. Idet han og overstyrmannen klatret opp på rekkverket, snudde han seg.

- Det siste jeg så fra rekkverket, var en av styrmennene som glapp taket i en hylle som han holdt seg i. Han falt ned i et skott og da gikk vi rundt, fortalte Syversen.

- Jeg ble dratt med ned. Jeg vet ikke hvor mange meter, for jeg kom veldig fort opp igjen. Av en eller annen merkelig grunn så tittet jeg på klokka. Den viste 17.05, sa Syversen.

Syversen klamret seg til en matros med redningsvest. Sammen tok de seg over i en flåte full av vann. Etter 30-35 minutter drivende rundt i det iskalde vannet ble de reddet over i en redningsflåte.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.