RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor kollapset Skjeggestad bru

KOLLAPS: Skjeggestab bru ved Holmestrand på E18 kollapset 2. februar. I dag kom rapporten som forklarer hvorfor. Bildet er fra sprengningen av broen noen uker senere.
KOLLAPS: Skjeggestab bru ved Holmestrand på E18 kollapset 2. februar. I dag kom rapporten som forklarer hvorfor. Bildet er fra sprengningen av broen noen uker senere. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Arbeid med golfbane forårsaket brokollaps, ifølge rapporten til NVE. Saken kan bli politianmeldt.


Det kom fram da Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) la fram sin utredning i Oslo fredag ettermiddag. Brua har vært stengt siden kollapsen i februar.

NVE anslår at 100.000 kubikkmeter med masse har vært i bevegelse under skredet

RAPPORT: I dag ble rapporten om brokollapsen lagt frem av NVE.

NVE deler årsaksforholdene inn i to: Den ene delen skyldes naturlige årsaker, som erosjon og nedbør. Det andre skyldes menneskeskapte forhold, der jordbruksplanering og utfylling i forbindelse med en golfbane rett før skredet bidro til kollapsen. Det er altså den siste utfyllingen som NVE anser som den utløsende årsaken.

Flere forhold vurdert

I rapportens sammendrag heter det blant annet:

«Det har blitt vurdert naturgitte forhold som erosjon og nedbør, samt menneskeskapte inngrep i terrenget som kan tenkes å ha vært av betydning for stabiliteten i området. Inngrep som har blitt vurdert har vært jordbruksplanering, bygging av E18, etablering av golfbane og utført utfylling/planering i tiden rett forut for skredet. Det er i tillegg blitt utført vurderinger knyttet til rystelser fra E18 (Mofjellbekken bruer), samt fra bulldoser som ble benyttet for planeringsarbeider ved Mofjellbekken

Les hele rapporten her.

Det er den sørgående delen av brua som er rammet. Den nordgående løpet skal etter planen åpnes til fellesferien

Etter at den sørgående delen knakk sammen da et leirras forskjøv en av pilarene brua står på, ble en gruppe fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) satt til å finne ut av årsaken til skredet.

Løsningen kommer når NVE fredag ettermiddag legger fram sin utredning.

– Fellesferien er målet

Avdelingsdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen uttalte tidligere fredag at utredningen trolig ikke kommer til å ha noe si for når brua åpnes for trafikk. Før biler igjen får kjøre over brua på E18 ved Holmestrand må brubanen løftes opp av spesialbygde jekker på 500 tonn.

– Vi tror ikke at utredningen kommer til å ha noe si for når brua åpnes for trafikk. Målet er fortsatt at nordgående løp skal være åpnet igjen til fellesferien, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen til NTB.

Før biler igjen får kjøre over brua på E18 ved Holmestrand må brubanen løftes opp av spesialbygde jekker på 500 tonn. Brua har vært stengt siden kollapsen i februar.

– To av søylene har bevegd seg i raset og blitt deformert. Jekkene må settes mellom brupilaren og selve brubanen for å skifte ut brulagre, sier prosjektleder for gjenoppbyggingen, Arvid Veseth, til NTB.

– Alt dette må skje før trafikken kan gå igjen. Målet er at alt er klart til fellesferien. Så langt er vi i rute, sier han. 

Vurderer politianmeldelse

Vegvesenet sier at det kan bli aktuelt å anmelde grunneier og entreprenør etter brukollapsen, skriver Tønsbergs Blad. Grunneier Bjørn Hundstad mener imidlertid at en svakhet i brufundamentets konstruksjon, samt kvikkleira i området, gjorde hendelsen uunngåelig.

– Det kan ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over, men det ville uansett skjedd om ikke lenge, sa Hundstad til Dagbladet i februar.

Statens vegvesen mener ingenting tyder på at det var noe galt med brua eller brukonstruksjonens fundament.

– Det er grunnen rundt fundamentet til brua som har sklidd ut, sa Foss.

Fakta: Fakta Skjeggestad bru

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Skjeggestad bru på E18 i Vestfold ble tatt i bruk i 2001, og er 230 meter lang med ett løp i hver retning.

* Mandag 2. februar brøt bruløpet i sørgående retning sammen da grunnen rundt brufundamentet skled ut. Ingen kom til skade.

* 21. februar ble en stor del av det sørgående løpet sprengt. 23. mars ble ytterligere 70 meter sprengt.

* Norske bruer inspiseres hvert femte år. Skjeggestad bru ble inspisert 1. juli 2011. Neste hovedinspeksjon var planlagt i 2016.

Kilde:
NTB

NTB/Nettavisen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere