Dette klager vi mest på

Foto: Andrè Clark Utvik

Stadig flere klager til Forbrukerombudet.

28.01.10 12:30

Telefonsalg, flytjenester, mobile innholdstjenester, bredbånd og TV er blant de tingene det klages mest på til Forbrukerområdet. Det viser klagestatistikken for 2009 som ble lagt fram torsdag.

1000 flere henvendelser
I 2009 ble det registrert i alt 8327 henvendelser - en økning på over 1000 sammenlignet med 2008. Mange av klagene gjaldt telefonsalg til forbrukere som har reservert seg mot denne salgsformen, heter det i en pressemelding.

Uønsket reklame
- En av årsakene til det høye klagetallet er at stadig flere forbrukere reagerer på ulike former for uønsket reklame. Vi mottok dessuten mange klager på mobile innholdstjenester som ringelyder, chat og spåtjenester, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

På områdene bredbånd og TV ble det også registrert mange klager, både når det gjaldt villedende markedsføring og avtalevilkår, nedsettende omtale av konkurrenter og at bindingstiden underkommuniseres.

Lavprisbilletter og gebyrer
Mange forbrukere klaget på flyreiser, blant annet på flyselskapers markedsføring av lavprisbilletter og på urimelige gebyrer.

I 2010 vil Forbrukerombudet særlig satse på IKT, finansielle tjenester, bolig og barn og unge.

18-årsgrense
- Når det gjelder barn og unge vil vi særlig fokusere på 18-årsgrense for å inngå vanskelige og forpliktende avtaler, som mobilabonnement og medlemskap i internettsamfunn, sier Bjørn Erik Thon.

Nytt fra i fjor er det at Forbrukerombudet kan ilegge overtredelsesgebyr. Det er en sanksjon de akter å bruke aktivt, særlig i saker som gjelder telefonsalg og spam.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.