RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette skremmer deg

Foto: Scanpix/AP
Sist oppdatert:
Jo, du lar deg skremme av anti-reklamen.

Store, fete advarsler gjør at du tenker deg om en gang ekstra før du fyrer opp en sigarett. Jo mer iøynefallende advarselen var desto bedre effekt viser en ny studie gjort i Canada, USA, Storbritannia og Australia.

Nesten 15 000 røykere svarte på spørsmål om hvorvidt de fikk med seg advarslene, om de hadde noen endret forståelse av farene ved røyking og om advarslene hadde ført til endringer i motivasjonen for å slutte, skriver forskning.no.

- Studien antyder at mer iøynefallende helseadvarsler henger sammen med bedre forståelse og oppfattet effektivitet blant røykere, skriver David Hammond, en av studiens forfattere.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) ligger røyking på andreplass på lista over verdens vanligste dødsårsaker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere