*Nettavisen* Nyheter.

Disse smilene er historiske

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)

Latteren hang løst da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fikk uventet ros. Sjekk ut hvorfor.

06.10.10 06:45

STORTINGET (Nettavisen): Tirsdag formiddag la finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) fram statsbudsjettet for 2011 i Stortinget.

Men det regjeringen kanskje ikke hadde ventet, var å få skryt på en dag som denne. I alle fall ikke fra et opposisjonsparti om samferdsel.

- Magnhild leverer, og da er det viktig å si at det er bra, sier lederen av transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), til Nettavisen.

- Hun fjerner all tvil
Hareide huker tak i Nettavisen i Stortingets vandrehall, for å gi uvnetet ros til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

- Hun fjerner all tvil om at hun vil oppfylle Nasjonal transportplan, sier Hareide.

Han vil ikke bruke ordene «veldig bra», men går likevel langt i sin ros av sin politiske motstander.

- Dette er ikke så verst, Magnhild. Jeg tror vi skal mange år tilbake i tid for å kunne si at lederen av transportkomiteen har vært så positiv som i dag, sier Hareide smilende.

Nettavisen får derfor Hareide, som er høyaktuell til å overta ledervervet i KrF, til å overbringe rosen personlig til Kleppa i vandrehallen.

Les også: Hva holder de på med?

- Du er historisk
Og det blir et lattermildt møte, mellom to stortingsrepresentanter med svært så brede smil.

- Du er historisk, Magnhild, sier Hareide til Kleppa, og begge ler.

For det er ikke hverdagskost med skryt fra lederen av transportkomiteen.

Kleppa sier til Nettavisen at hun er glad for godordene fra Hareide, og at hun selv også er godt fornøyd med budsjettet for samferdselssektoren.

- Jeg er veldig godt fornøyd. Det blir 29,4 milliarder kroner til samferdsel neste år, det vil si 2,5 milliarder mer til vei og bane. Vi stopper forfallet og fortsetter vår storsatsning, sier Kleppa.

- Vedlikeholdsminister
Hun påpeker at regjeringen også vil bruke 1 milliard kroner til rassikring i neste års budsjett.

- Men det er jo store etterslep når det gjelder både vei og jernbane, er neste års bevilgning da nok?

- Det å stoppe forfallet og ta igjen etterslepet har vært veldig viktig. Vi bevilger blant annet 500 nye millioner kroner til Oslo-prosjektet, sier Kleppa, som også ramser opp flere veiprosjekter de øker bevilgningene til neste år.

Oslo-prosjektet går ut på å fornye og ruste opp jernbaneinfrastrukturen i Oslo-området, et prosjekt som startet i 2009. Fornyingsarbeidet fortsetter neste år, og i fem uker i sommermånedene vil togtrafikken stanses på store deler av strekningen Oslo S – Etterstad og gjennom Oslo-tunnelen.

- Er du stolt av budsjettet du har fått til?

- Ja, det er jeg, og det gjelder både vei og bane. Kall meg gjerne vedlikeholdsminister, sier samferdselsministeren fornøyd til Nettavisen.

Her kan du lese mer om samferdselsbudsjettet (ekstern lenke)

- Vi leverer
- Men opposisjonen kritiserer dere for å satse for lite på samferdsel. Hva er din kommentar til det?

- Høyre og Frp hadde ansvar for budsjettet i 2005 og de foregående årene. De oppfylte ikke målene i Nasjonal transportplan, mens vi leverer og har en langt mer ambisiøs plan, sier hun.

- Kan du love en ytterligere satsning på vei og bane i årene som kommer?

- Vi skal trappe opp ytterligere i både 2012 og 2013, sier Kleppa.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.